9

تلاش محققان برای غلبه بر چالش نرم‌افزارهای هواشناسی/گردش مالی ۲۰۰ میلیاردی حوزه ژئوماتیک

  • کد خبر : 5383
  • 16 بهمن 1399 - 9:23
تلاش محققان برای غلبه بر چالش نرم‌افزارهای هواشناسی/گردش مالی ۲۰۰ میلیاردی حوزه ژئوماتیک
رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه خریداری نرم افزار هواشناسی به دلیل افزایش نرخ ارز از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برای عرضه این نرم افزارها خبر داد.

به گزارش اراده نیوز ، یاسر ابراهیمیان  با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ژئوماتیک، گفت: این تعداد شرکت فعال در حوزه ژئوماتیک حدود ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است که این عدد مربوط به صادرات این شرکت‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان گردش مالی این شرکت‌ها در داخل کشور بیشتر است، نمونه آن را “اسنپ” و “تپسی” به عنوان شرکت‌های دانش بنیان و فناوری مبتنی بر ژئوماتیک دانست.

ابراهیمیان دستیابی این شرکت‌ها به گردش مالی ۲ میلیارد تومانی را در طی ۲ سال اخیر دانست و ادامه داد: کشور تا دو سال قبل وارد کننده فناوری در حوزه ژئوماتیک بوده است، به گونه‌ای که نرم افزارهای مورد نیاز در این حوزه خارجی بوده است؛ ولی توسعه این فناوری در کشور موجب شده که ما الان برای طراحی و ساخت اسکنر متریک تصاویر ماهواره‌ای برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته وی، تیمی در این زمینه تشکیل شده است.

رییس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری، یکی از چالش‌های کشور را دستیابی به نرم‌افزارهای هواشناسی نام برد و گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است که کشور نرم‌افزارهای هواشناسی را از فرانسه خریداری می‌کند. این نرم افزار نقشه‌های هواشناسی را تولید می‌کند، ولی با افزایش نرخ ارز خریداری این نرم‌افزارها امکان خریداری این نرم افزار برای کشور وجود ندارد.

ابراهیمیان با اشاره به فعالیت برخی از شرکت‌های فناور در این زمینه، خاطر نشان کرد: از یک سال قبل سازمان‌های مرتبط با هواشناسی به نمونه نرم‌افزارهای داخلی رجوع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مطالعات محققان کشور در زمینه پیاده سازی این نرم‌افزارها آغاز شده است، یادآور شد: نمونه خارجی آن در مدت ۲۰ سال عرضه شد و تنها ۵ تا ۶ کشور در این زمینه پیشرو هستند و امیدواریم شرکت‌های دانش بنیان نمونه این نرم‌افزار را به سرعت عرضه کنند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5383

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.