16

انتشار ۱۰ درصد از استانداردهای بین المللی فناوری‌نانو توسط فناوران ایرانی

  • کد خبر : 5411
  • 19 بهمن 1399 - 9:30
انتشار ۱۰ درصد از استانداردهای بین المللی فناوری‌نانو توسط فناوران ایرانی
مشاور ارشد ستاد توسعه فناوری نانو در حوزه استانداردسازی فناوری‌نانو، از انتشار ۱۰ درصد از استانداردهای بین المللی فناوری‌نانو به همت دانشمندان و فناوران ایرانی خبر داد.

به گزارش اراده نیوز ، دکتر علی بیت اللهی با اعلام این خبر اظهار کرد: فناوری نانو یکی از فناوری‌های راهبردی کشور بوده و در این ارتباط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با پیاده سازی موفق دو برنامه جامع ملی توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در بین کشورهای مطرح جهان در حوزه‌های مختلف کسب کند و امروز جهان جایگاه و توانمندی‌های کشور ما را به عنوان یک کشور پیشتاز در این عرصه به رسمیت می شناسد و از مشارکت و همکاری‌های ایران در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی های مرتبط استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: این موقعیت ناشی از دستیابی کشور به جایگاه چهارم در تولید علم نانو در جهان، تولید بیش از ۷۲۰ محصول و صادرات آن به بیش از ۴۵ کشور به پشتوانه فعالیت‌ها و تلاش های بیش از ۳۰ هزار محقق، دانشمند و فناور در چارچوب یک برنامه جامع و هوشمندانه بوده است. بعلاوه کسب این دستاوردها علی‌رغم شرایط دشوار تحریمی زمینه ساز توجه ویژه بسیاری از کشورهای در حال توسعه به راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی کشور ما بعنوان یک الگوی موفق شده است.

بیت اللهی به‌عنوان یکی از اقدامات زیر ساختی و دوراندیشانه این ستاد به موضوع بسیار مهم استاندارسازی و تدوین استاندارد اشاره کرد و افزود: در این ارتباط این ستاد به‌عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد برنامه‌ریزی ها و اقدامات گسترده‌ای را از سال ۱۳۸۵ با تشکیل کارگروه استاندارد و ایمنی در حوزه هایی نظیر تدوین استانداردهای ملی و بین المللی، اندازه‌شناسی نانو، ایمنی نانو و گواهی دهی محصولات (تحت عنوان نانو مقیاس) را آغاز کرد و اخیرا نیز در یک گام تکمیلی برنامه گسترده‌ای را برای صدور مجوز استفاده از نشان نانو به محصولات فناوری نانو با همکاری سازمان ملی استاندارد آغاز کرده است که در جهان با توجه به رویکردهای آن و در این سطح سابقه قبلی ندارد و حاکی از پیشتازی کشور ما در این حوزه در بین بازیگران مطرح جهانی است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت استانداردسازی محصولات فناوری نانو ادامه داد: استانداردسازی یکی از زیرساخت‌های پنهان اما بسیار مؤثر و راهبردی برای توسعه فناوری های نوین از قبیل فناوری نانو است و سیاست‌ها و اقدامات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو موجب شده است ایران به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه استانداردسازی فناوری نانو شناخته شود.

مشاور ارشد ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: بدون شک تدوین استانداردهای ملی و بین المللی پشتیبان توسعه بازار و تجارت در کنار اعتماد مشتری است و با توجه به صادرات محصولات فناوری نانو کشور ما به بازارهای جهانی، تدوین آنها توسط دانشمندان و فناوران کشور تسهیل کننده حضور محصولات تولیدی بر مبنای معیارها و شاخص‌های تبیین شده در این اسناد خواهد بود.

به گفته بیت اللهی، جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با ۱۱۲ استاندارد ملی منتشر شده، پس از چین و انگلستان رتبه سوم جهان را از نظر تعداد استاندارد ملی فناوری نانو دارد. همچنین با انتشار هشتمین استاندارد بین المللی در ماه گذشته، ایران پس از کشورهای امریکا، کره جنوبی، ژاپن و انگلستان، صاحب رتبه پنجم جهان به لحاظ تعداد استانداردهای بین المللی فناوری‌نانو است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون مجموعا ۸۳ استاندارد بین المللی در کمیته فنی ایزو در زمینه فناوری نانو منتشر شده و از این تعداد، کشور ما تدوین ۸ استاندارد بین المللی را برعهده داشته است که در حدود ۱۰ درصد آنها را تشکیل می دهد. همچنین ایران سرپرستی تدوین ۲ استاندارد بین المللی جدید را در این کمیته برعهده دارد.

مشاور ارشد ستاد توسعه فناوری نانو یادآور شد: کسب این جایگاه ناشی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های  ستاد نانو از تشکیل شبکه‌ای از دانشمندان، اساتید و فناوران کشور و همراهی های سازمان ملی استاندارد بوده است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، بیت‌اللهی با اشاره به فرایند چالشی و زمانبر تدوین استانداردهای بین المللی، اظهار کرد: تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو، مبتنی بر اجماع جهانی کشورهای عضو است که معمولا ۳ تا ۴ سال زمان می‌برند و در این مدت کشورهای عضو کمیته فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، ۳۷ کشور به عنوان عضو اصلی و ۱۸ کشور به‌عنوان عضو ناظر وجود دارد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5411

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.