10

همکاری سه جانبه برای تولید مهمترین ماده مهندسی بافت

  • کد خبر : 5488
  • 29 بهمن 1399 - 9:18
همکاری سه جانبه برای تولید مهمترین ماده مهندسی بافت
محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان بر اساس قراردادی که با بیمارستان امام خمینی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رساندند در حال تولید جوهرهای زیستی برای بایو پرینترها هستند که در صورت نهایی شدن، از آن می توان در پزشکی ترمیمی بهره برد.

به گزارش اراده نیوز ، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس  تولید مواد پلیمری حد واسط و جوهرهای زیستی و مواد کوچک مولکول را از دستاوردهای دانش بنیان این شرکت نام برد و گفت: کوچک مولکول‌ها موادی هستند که در زمینه دارویی و داروسازی و همچنین انجام آزمون‌های زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مریم زارع ماده کوچک مولکول  MTT را از جمله این مواد دانست و افزود: این ماده یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمون سمیت سلولی است که برای تعیین میزان سمیت سلول‌های مختلف در آزمایشگاه‌های زیستی و سلولی به کار می‌رود. این ماده تا پیش از این به عنوان یک ماده مهم همواره به صورت وارداتی در اختیار مراکز پزشکی، بیمارستانی، دانشگاهی و پژوهشگاهی قرار می‌گرفت و در حال حاضر به شکل کامل در این شرکت بومی سازی شده است.

زارع با اشاره به تولید مواد حد واسط پلیمری و جوهرهای زیستی، توضیح داد: این مواد ماده اولیه نیستند ولی از آن به عنوان ماده اولیه برای واکنش‌های بعدی شیمیایی استفاده می‌شود به این معنا که با انجام فرآیندهای شیمیایی بر روی آن، به عنوان ماده اولیه برای واکنش شیمیایی به منظور تولید مواد مختلف استفاده خواهد شد.

به گفته این محقق از آنجایی که پایه این مواد، پلیمری است در زمینه جوهرهای زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که ماده اولیه بایو پرینترها هستند.

زارع با اشاره به تحقیقات این شرکت در زمینه جوهرهای زیستی، خاطر نشان کرد: با امضا قرار دادی با معاونت علمی و فناوری و بیمارستان امام خمینی فاز مطالعاتی تولید جوهرهای زیستی برای انجام تست‌های فاز پیش بالینی انجام شد.

وی تاکید کرد: بر اساس این طرح قرار است از این جوهرهای زیستی در پرینت  داربست‌های بافتی استفاده شود به گونه‌ای که در داخل آن فاکتورهای رشد و سلول قرار گیرد و آزمون‌های زیستی که برای بدن مورد نیاز است بر روی آن انجام شود.

به گفته مجرط طرح، در صورتی که این آزمون‌های زیستی با موفقیت سپری شود، می‌توان از این پرینترها برای ساخت داربست‌های بدن چون تولید پوست، غضروف گوش، استخوان فک استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی قرار دارد، گفت: جوهرهای بایوپرینت در حوزه پزشکی ترمیمی کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، جوهرهای زیستی این شرکت که با هدف ایجاد یک بستر کشت برای سلول‌های مختلف، مطالعه برهمکنش میان سلول‌ها و ماتریس پلیمری و جایگزین بخش‌های آسیب دیده بافت‌های بدن تولید شدند از جمله محصولات مهم در زمینه مهندسی بافت محسوب می‌شوند؛ چرا که این مواد به عنوان مواد هوشمند که توانایی تشکیل ساختارهای ژل‌شونده را در حضور نور فرابنفش دارند، به عنوان ماده اولیه (جوهر زیستی) چاپگرهای زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5488

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.