12

تصویب استانداردی در زمینه اندازه‌گیری گرافن و مواد دوبعدی

  • کد خبر : 5505
  • 02 اسفند 1399 - 10:20
تصویب استانداردی در زمینه اندازه‌گیری گرافن و مواد دوبعدی
از سوی گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو و با مشارکت متخصصانی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حوزه‌های مواد و فیزیک و الکترونیک استانداردی در زمینه خواص کلیدی گرافن و مواد دوبعدی مصوب شد.

به گزارش اراده نیوز ، به در نود و چهارمین اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو که به‌صورت مجازی برگزار شد استاندارد “فناوری نانو – ماتریس خواص و روش‌های اندازه‌گیری برای گرافن – و مواد دوبعدی (۲D) مرتبط” تصویب و آماده انتشار شد.

گرافن به دلیل خواص ذاتی بسیار بالا مانند استحکام مکانیکی، سفتی و کشسانی، رسانایی الکتریکی و گرمایی بالا، شفافیت نوری و … تبدیل به یکی از مورد توجه‌ترین مواد در تحقیقات کاربردی و صنعت افزاره شده است. انتظار می‌رود که کاربردهای گرافن بتواند جایگزین بسیاری از فناوری‌های رایج توسعه افزاره در صفحات لمسی انعطاف‌پذیر، دیود نشر نوری آلی (OLED)، سلول خورشیدی، اَبَرخازن و حفاظ الکترومغناطیسی شود.

برای دستیابی به درک عمیق‌تر از خواص ماده و یافتن راه‌های تولید انبوه با کیفیت بالا، تحقیقات بسیاری روی گرافن و به‌طور مشابه روی مواد دو بعدی دیگر در دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های سراسر جهان در حال انجام است. برای تجاری‌سازی کامل این مواد انقلابی، نیاز است روش‌های اندازه‌گیری و مشخصه‌یابی خواص مهم این مواد استانداردسازی‌شده و در سطح جهانی شناخته شوند.

استاندارد “فناوری نانو – ماتریس خواص و روش‌های اندازه گیری برای گرافن – و مواد دوبعدی (۲D) مرتبط”، ماتریسی را ارائه می‌کنند که خواص کلیدی گرافن و مواد دوبعدی مرتبط را به روش‌های اندازه‌گیری تجاری موجود مرتبط می‌کند. این ماتریس شامل روش‌های اندازه گیری برای مشخصه یابی خواص شیمیایی، فیزیکی، الکتریکی، نوری، گرمایی و مکانیکی گرافن و مواد دوبعدی مرتبط است.

برای تدوین این استاندارد ملی، استاندارد بین‌المللی ISO/TR ۱۹۷۳۳ مورد استفاده قرار گرفت که در سال ۲۰۱۹ توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) منتشر شده است. این استاندارد با حمایت گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو و با مشارکت متخصصانی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حوزه‌های مواد و فیزیک و الکترونیک و کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو تدوین شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5505

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.