12

همگام با پیشرفت‌های جهانی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت پذیرفت؛ طراحی و ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی

  • کد خبر : 5523
  • 04 اسفند 1399 - 8:53
همگام با پیشرفت‌های جهانی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت پذیرفت؛ طراحی و ساخت انواع سنسورهای کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی
با هدف ارتقای ایمنی و کنترل کیفی و پایش سلامت محصولات در سبد غذایی خانوار، سنسورهای تشخیص انواع آلاینده‌های مواد غذایی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی طراحی و ساخته شد.
به گزارش اراده نیوز ، دکتر قدیر رجب‌زاده رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با اعلام این خبر گفت: با پیشرفت جوامع و ظهور روزافزون انواع آلاینده‌های غذایی همچون باقیمانده آنتی‌بیوتیک، آلاینده‌های آلی پایدار، فلزات سنگین، مایکوتوکسین‌ها، تقلبات، آفت‌کش‌ها، پاتوژن های میکروبی و غیره منجر به اثرات سوء انکارناپذیری بر سلامت انسان از جمله بروز انواع بیماری‌ها بویژه سرطان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی مواد غذایی، کنترل کیفیت مواد غذایی در اولویت های پژوهشی این موسسه قرار گرفته است که یکی از گام‌های موثر در این زمینه طراحی و ساخت انواع سنسورهای تشخیصی برای سنجش آلاینده هایی مانند باقیمانده ی تتراسایکلین، بی‌فنیل‌های پلی کلره، سرب، پراکسید و نیتریت است.

دکتر رجب زاده با بیان اینکه در ساخت بیوسنسورهای تشخیص تتراسایکلین و بی فنیل های پلی کلره از تکنولوژی کریستال مایع استفاده شده افزود: سنسورهای کریستال مایع فناوری نوظهوری برای طراحی سیستم های تشخیص سریع آلاینده ها در مواد غذایی به شمار می روند. کریستال‌های مایع موادی با ویژگی‌های ساختاری منحصر به‌فرد و حساس به تحریکات محیطی هستند که قابلیت پرتابل شدن توسط گوشی همراه را داشته و اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب نموده است.

وی در مورد مزایای این تکنولوژی نسبت به روش‌های مشابه بیان کرد: در مقایسه با روش‌های دستگاهی مرسوم برای تشخیص آلاینده‌ها که نیاز به هزینه زیاد، تهیه و آماده‌سازی پیچیده نمونه و افراد متخصص دارند، بیوسنسورهای طراحی شده حساس، سریع و قابلیت استفاده توسط کاربر غیرمتخصص را دارند.

دکتر رجب زاده با بیان اینکه اکثر کیت‌های تشخیصی مصرفی در کشور ما در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی وارداتی هستند، گفت: دستیابی به ساخت انواع کیت‌های تشخیصی از طرفی باعث کاهش وابستگی و نقش‌آفرینی در حوزه ایمنی مواد غذایی شده و از سوی دیگر به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته باعث خلق ارزش‌افزوده و ارزآوری می‌شود.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5523

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.