11

تولید ۷ محصول زیستی در یکی از شتابدهنده‌های حوزه زیستی

  • کد خبر : 5544
  • 06 اسفند 1399 - 8:22
تولید ۷ محصول زیستی در یکی از شتابدهنده‌های حوزه زیستی
تیم‌های فناور یکی از شتابدهنده‌های حوزه سلامت موفق به تولید ماده اولیه پرگابالین شدند که در حال انتقال دانش فنی به بخش صنعتی است.

به گزارش اراده نیوز ، دکتر احمدی، مدیرعامل یکی از شتابدهنده‌های فعال در حوزه زیست فناوری، در مراسم رونمایی از فرآورده‌ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری که امروز در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به محصولات عرضه شده از این شتابدهنده در این مراسم، گفت: کل حجم مورد نیاز دو ماده اولیه تولید شده در این شتابدهنده از سوی تیم‌های فناور کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم است، ولی میزان ازربری آن حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار است.

احمدی گفت: ماده اولیه “پرگابالین”  ۱۷ تن وارد کشور شده است و در یک سال گذشته در این شتابدهنده دانش فنی آن به مرحله اتمام رسیده و در حال حاضر دانش فنی آن به صنعت منتقل می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی محققان این شتابدهنده، اظهار کرد: چالشی که در این زمینه وجود دارد، عدم چالاکی سازمان غذا و دارو برای صدور مجوزها است و زمان آن رسیده است که این سازمان به سمت تفکر مهندسی پیش برود و این امر باید از سوی خود ما انجام شود.

احمدی با بیان اینکه در این شتابدهنده ۲۰ نفر اشتغال زایی شده است، با تاکید بر اینکه ما در این زمینه در ابتدای راه هستیم، تاکید کرد: ما به این میزان بسنده نخواهیم کرد و باید به سمتی برویم که بتوانیم هزار نفر از نخبگان حوزه‌های شیمی و داروسازی کشور را جذب کنیم.

مدیر عامل این شتابدهنده دانش بنیان، با اشاره به سندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه مهاجرت نخبگان به تصوریب رسید، خاطر نشان کرد: طبق این سند مهمترین دلیلی که افراد از کشور مهاجرت می‌کنند، عدم داشتن حس اثرگذاری است که لازم است در این زمینه اقدامی صورت گیرد.

احمدی با اشاره به حضور ۸ نفر از برترین‌های المپیاد شیمی در دانشگاه شریف با بیان اینکه از این تعداد هیچ کدام در ایران نماندند، اضافه کرد: این ضعف باید رفع شود و به جایی برسیم که از حضور این افراد استفاده شود و زمانی که توانستیم از توانمندی‌های آنها بهره مند شویم، آن زمان است که می‌توانیم جشن بگیریم که توانستیم در زمینه استفاده از نخبگان گام بزرگی را برداریم.

وی بیان کرد: از سال ۹۸ که استارت فعالیت این شتابدهنده شروع شد، ۷ محصول دستور کار شتابدهنده بوده است که امروز از ۴ محصول رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5544

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.