13

سامانه‌ای برای حذف بارمیکروبی و کدورت آب در شرایط بحرانی/حذف ویروس با فیلترهای نانومتری

  • کد خبر : 5651
  • 18 اسفند 1399 - 8:39
سامانه‌ای برای حذف بارمیکروبی و کدورت آب در شرایط بحرانی/حذف ویروس با فیلترهای نانومتری
محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از غشاهای سرامیکی با حفرات نانومتری به ساخت سامانه‌های تصفیه آب برای شرایط بحرانی دست یافتند که علاوه بر حذف کدورت و بار میکروبی قادر به حذف میکروارگانیسم‌هایی چون ویروس است.

به گزارش اراده نیوز ، علی اکبر بابالو، عضو هیات علمی دانشگاه سهند تبریز و رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه نانو  سامانه تصفیه آب در شرایط بحران را از دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت نام برد و گفت: در داخل این سامانه از یکسری فیلترهایی با اندازه‌های حفرات نانومتری استفاده کردیم که از این طریق اجازه عبور ذرات و میکروارگانیزم‌ها داده نمی‌شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: فیلتر مورد استفاده در این سامانه قادر به جذب میکروارگانیزم‌ها در مقیاس نانومتری است و از آنجایی که ویروس کرونا در ابعاد بیشتر از ۱۰۰ نانو متر است، قادر به جذب آن است؛ ضمن آنکه ویروس‌ها همواره همراه یکسری از ذرات دیگر هستند که این امر به بزرگتر شدن ابعاد آن‌ها منجر خواهد شد.

بابالو با تاکید بر اینکه فیلتر نانومتری این سامانه قادر به جذب این میکروارگانیزم‌ها است، خاطر نشان کرد: این سامانه در مناطقی که دسترسی به آب سالم نیست و یا در مناطق زلزله‌زده که دارای شرایط بحرانی هستند، این سامانه قادر به تولید آب قابل شرب است.

مجری طرح این سامانه را شامل گالن‌های ۲۰ لیتری دانست و خاطر نشان کرد: آب موجود در منطقه در داخل این گالن‌ها وارد می‌شود و با انجام عملیات تلمبه زنی و با استفاده از غشاهای کربنی و سرامیکی موجود در آن، آب سالم را عرضه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این سامانه قادر به حذف بار میکروبی است و ذرات معلق و کدورت آب را جذب می‌کند ولی امکان حذف شوری آب را ندارد، یادآور شد: این سیستم در اهواز و سیستان و بلوچستان در حال تست میدانی است.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه فناوری این سامانه برای کاربردهای خانگی توسعه یافته است، ادامه داد: این سامانه در جاهایی که شوری و سختی آب زیاد نباشد، قابل استفاده است و می‌تواند آب شرب عاری از بار میکروب و کدورت را عرضه کند.

بابالو با تاکید بر اینکه سامانه‌های تصفیه آب خانگی در دو مرحله می‌تواند آب را تصفیه کند، خاطر نشان کرد: این سامانه دارای یک فیلتر کربنی برای حذف بو و طعم آب و یک غشای سرامیکی برای حذف کلیه آلودگی‌های آب است. در مناطقی که آب، دارای طعم و بوی خاصی باشد، فیلتر کربنی آنها را حذف خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه عملکرد اصلی سامانه اصلی تصفیه آب خانگی فیلتر سرامیکی است، اضافه کرد: این بخش از سامانه از عبور کلیه آلودگی‌های آب، جلوگیری و آب سالم عرضه می‌کند.

بابالو ادامه داد: فیلترهای مورد استفاده در سامانه تصفیه آب خانگی از نوع فیلترهای با ابعاد نانومتری است که به صورت زیر سینکی و یا رو کابینتی به شیر آب آشپزخانه متصل می‌شود و آب خروجی از آن عاری از هر نوع بار میکروبی است.

وی عمر مفید فیلترهای سرامیکی مورد استفاده در سامانه‌های تصفیه آب خانگی و شرایط بحرانی را ۵ سال ذکر کرد و افزود: در این مدت می‌توان فیلتر سرامیکی را از محفظه خارج کرد و پس از شست‌وشو مجددا به محفظه بازگرداند.

بابالو با اشاره به تفاوت این سامانه خانگی با سیستم‌های تصفیه عادی موجود در بازار، توضیح داد: سیستم‌های تصفیه موجود با بهره گیری از  سیستمRO  یا اسموز معکوس اقدام به تصفیه آب می‌کنند که این روش در زمانی استفاده می‌شود که سختی و شوری آب بالا باشد و در شرایطی که سختی آب در کشور در حد استاندارد است، نیاز به این نوع تصفیه‌ نیست.

رییس هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه این سامانه‌ها در فاز تجاری‌سازی تولید شده است، خاطر نشان کرد: در حوزه صادرات نیز موفق به صادرات غشاهای سرامیکی صنعتی به چین شدیم.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5651

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.