13

در یک مطالعه بررسی شد استفاده از ویروس‌های فاضلاب برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک

  • کد خبر : 5654
  • 18 اسفند 1399 - 9:45
در یک مطالعه بررسی شد استفاده از ویروس‌های فاضلاب برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک
پژوهشگران یک مطالعه، با استخراج سه نمونه از باکتریوفاژ از فاضلاب بیمارستانی و بررسی آن‌ها، عنوان کردند که این فاژها می‌توانند دو نمونه باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک را از بین ببرند.

به گزارش اراده نیوز ، یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت جهانی در دهه اخیر، شیوع روزافزون عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است. استفاده بیش از حد داروهای آنتی‌باکتریال منجر به افزایش مقاومت به چند دارو و تغییر در جمعیت باکتری در بیماران می‌شود.

آلودگی با باکتری‌های گرم منفی مقاوم به چند دارو در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند نوزادان، افراد مسن، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی و بیماران سرطانی یک خطر جدی است که در بعضی موارد باعث مرگ می‌شود.

یکی از گزینه‌هایی که در دو دهه اخیر برای از بین بردن استفاده می‌شود؛ ویروس‌های باکتریایی یا باکتریوفاژها هستند. فاژها؛ ویروس‌هایی هستند که با حمله به باکتری ها، آن‌ها را از بین می‌برد. فاژهای لیتیک وارد سلول‌های باکتری می‌شوند و با تغییر متابولیسم باکتری‌ها، باعث تخریب آن‌ها می‌شوند.

فاژ درمانی علاوه بر این‌که در درمان عفونت‌های مقاوم به چند دارو موثر است، مزایای دیگری نیز مانند حفظ فلور میکروبی بیمار، هزینه کم‌تر نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های وسیع‌الطیف، عوارض جانبی کم‌تر، پایداری در شرایط نامناسب، اختصاصی بودن برای باکتری‌های هدف و جداسازی آسان از محیط‌های مختلف مثل فاضلاب، دریا، خاک و … دارد.

با توجه به این موضوع؛ پژوهشگران میکروب‌شناسی با انجام مطالعه‌ای باکتریوفاژهای لیتیک را از فاضلاب جداسازی کردند و از آن‌ها برای از بین بردن نمونه‌های بالینی باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک «کلبسلا پنومونیه» و «انتروباکتری آئروژنز» استفاده کردند.

این باکتری‌های مقاوم در بازه زمانی دی‌ماه ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۳۹۷ از سه بیمارستان و مرکز پزشکی در آمل جمع‌آوری شده و الگوی مقاومت این باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران برای جداسازی باکتریوفاژها، از فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی نمونه‌برداری کردند.

در این مطالعه سه فاژ از فاضلاب‌های بیمارستانی جداسازی شد و بررسی‌ها نشان داد که هر سه فاژ در مقابل باکتری‌ها پلاک‌های شفافی تشکیل می‌دهند و این پلاک‌ها نشان‌دهنده قدرت لیزکنندگی آن‌هاست. این نتیجه تایید می‌کند که این فاژها قابلیت از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را دارند.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند: با توجه به خصوصیات فاژهای استخراج‌شده در این مطالعه، آن‌ها می‌توانند کاندیدای خوبی برای تحقیقات فاژدرمانی باشند، اما نیاز به مطالعات دیگری مثل بررسی مقاومت PH و دماهای مختلف، بررسی توالی ژنومی و … نیز است.

به اعتقاد این محققان؛ ممکن است داده‌های به‌دست آمده برای کاربرد درمانی کافی نباشد. به همین دلیل آزمایش‌های بیشتر و تجزیه و تحلیل مولکولی، تعیین توالی کامل ژنوم، تجزیه و تحلیل پروتئومیکس و مطالعات بالینی برای درمان ضروری است.

برای انجام این پژوهش فاطمه حبیبی نوا، محمدرضا ذوالفقاری و محسن زرگر؛ پژوهشگران گروه میکروب‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی قم، صالحه صبوری از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و محمد سلیمانی از گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی آجا، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، بهمن‌ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «جداسازی باکتریوفاژهای لیتیک علیه کلبسیلا پنومونیه و انتروباکتر آئروژنز دارای مقاومت دارویی چندگانه از نمونه‌های فاضلاب: ابزاری بالقوه برای اهداف پزشکی» در مجله میکروب‌شناسی پزشکی ایران، منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5654

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.