9

ارائه یک روش جراحی برای تعویض مفصل لگن آسیب دیده سگ‌ها

  • کد خبر : 5794
  • 14 فروردین 1400 - 10:23
ارائه یک روش جراحی برای تعویض مفصل لگن آسیب دیده سگ‌ها
گروهی از دامپزشکان کشور با طراحی و ساخت پروتز مفصل سگ، روشی برای جراحی تعویض مفصل لگن این حیوانات ارائه کردند که به گفته آنها با این روش سگ آسیب دیده می‌تواند مجددا راه برود و بدود.

به گزارش اراده نیوز ، به امید چاشنی‌گیر، مجری طرح تاکید کرد: با این جراحی علاوه بر آنکه درد ناشی از آسیب مفصل از بین خواهد رفت، حیوان توانایی انجام فعالیت‌های خود را به دست می‌آورد.

مجری طرح ادامه داد: تاکنون این پروتز مفصل در ایران نبوده است، ضمن آنکه تاکنون هیچ جراحی تعویض مفصلی بر روی هیچ حیوانی در کشور انجام نشده بود. در گذشته دو شرکت سوئیسی و امریکایی پروتزهای تعویض مفصل لگن را تولید کرده و در اختیار دامپزشکان قرار می‌دادند ولی این پروتزها به ایران وارد نمی‌شد، ضمن آنکه قیمت بالایی نیز دارند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تیم ما با همکاری مهرداد بادکوبه از اعضای این تیم توانستیم این پروتز را در کشور تولید و در بدن حیوانات استفاده و ثبت اختراع کنیم.

چاشنی‌گیر با بیان اینکه این پروتز در چند سگ جای گذاری شده است، گفت: نتایج این جراحی‌ها بسیار مطلوب بود، به گونه‌ای که سگی که تا پیش از این به دلیل درد شدید نمی‌توانست حرکت کند، پس از جراحی به خوبی شروع به راه رفتن کرده است.

ارائه یک روش جراحی برای تعویض مفصل لگن آسیب دیده سگ‌ها

این محقق با بیان اینکه این پروتز دارای ۳ بخش “استم”، “هد” و “کاپ” است، توضیح داد: بخش هد آن از جنس آلیاژی از کروم-کبالت و بخش‌های استم و کاپ این پروتز آلیاژی از تیتانیوم و پلی اتیلن متراکم است و در حین جراحی، استخوان ران که در داخل مفصل لگن به حالت گوی و کاسه‌ای حرکت می‌کند و به دلیل آسیب‌های وارد شده دردناک شده‌است، با استفاده از پروتزهای ساخته شده، تعویض می‌شود.

چاشنی‌گیر اضافه کرد: این نوع جراحی همانند سایر جراحی‌ها ممکن است مشکلات خاص خود را داشته باشد، ولی هدف ما از انجام این عمل جراحی این است که حیوان بعد از عمل همانند گذشته راه برود و بدود. البته ممکن است در حیوان پس از جراحی مقدار بسیار کمی لنگش در راه رفتن مشاهده شود که انجام فعالیت‌های گذشته بدون درد بسیار برای حیوانی که تا قبل از جراحی قادر به راه رفتن نبوده، مطلوب است.

ارائه یک روش جراحی برای تعویض مفصل لگن آسیب دیده سگ‌ها

وی با بیان اینکه این پروتز برای سگ‌های بزرگ جثه طراحی شده است، یادآور شد: این پروتز برای سایزهای مختلف و همچنین برای سگ‌های کوچک جثه نیز قابل تولید است‌.

چاشنی‌گیر با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی پروتزهای انسانی و حیوانی حدود ۱۰ سال دوام دارند، یادآور شد: از آنجایی که عمر سگ‌ها حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است، به نظر می‌رسد عمر مفید این پروتزها در این حیوانات تا پایان عمر آنها باشد.

به گفته وی، پروتزهای ساخته شده با استفاده از فناوری‌های Internal Bolt و Adjustable Head  بوده و بهره‌گیری از این فناوری ها موجب شده تا جراحی نسبت بـه پروتزهای موجود در بازار خارجی راحت‌تر، کم تهاجمی‌تر، دقیق‌تر و به شـدت ارزان‌تر شود و در صورت تولید انبوه می‌تواند مـانـع از خروج ارز از کشور شود.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5794

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.