7

ساخت زخم‌پوش‌های نوین به روش شیمی سبز با خاصیت آنتی‌باکتریال

  • کد خبر : 5828
  • 17 فروردین 1400 - 9:06
ساخت زخم‌پوش‌های نوین به روش شیمی سبز با خاصیت آنتی‌باکتریال
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت زخم‌پوش‌هایی به روش شیمی سبز شدند که خاصیت آنتی باکتریال دارد و امکان مشاهده روند ترمیم زخم به دلیل شفاف بودن مشخص می‌شود.

به گزارش اراده نیوز ، کاووس رزمجوئی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «طراحی و ساخت زخم پوش‌های هیدروژلی نوین» گفت: در سال‌های اخیر پانسمان و زخم‌پوش‌های متعددی برای درمان زخم‌های ناشی از جراحات و همچنین زخم‌های مزمن مانند زخم‌های دیابتی، سوختگی و زخم بستر معرفی شده‌اند اما زخم پوشی که بتواند عملکرد ویژه‌ای در درمان زخم داشته باشد و به بهبود هرچه سریعتر و بهتر زخم بیماران کمک کند، هنوز مورد توجه محققان و پژوهشگران سراسر دنیا است.

وی افزود: افزایش روزافزون صدمات و سوانح همچون تروما و سوختگی و سایر علل مولد زخم مانند بیماری دیابت و زخم بستر در کشور، ما را بر آن داشت تا با طراحی زخم پوش هیدروژلی نوین به بهبود بیماران کمک کرده و کشور را از واردات این نوع زخم پوش‌ها بی نیاز کنیم.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از اهداف ساخت زخم پوش هیدروژلی نوین، بی نیاز کردن کشور از واردات زخم پوش‌های خارجی است که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، ورود این محصولات به داخل کشور با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه اما در این طرح با بومی کردن دانش ساخت چنین محصولاتی در داخل کشور عملا کشور از نیاز به واردات چنین محصولاتی بی نیاز شده و زخم پوش به راحتی در دسترس بیماران قرار می‌گیرد، گفت: همچنین به دلیل نوترکیب بودن این زخم پوش هیدروژلی، از نظر علمی نیز این زخم‌پوش در مجامع علمی معتبر دنیا  حرفی برای گفتن خواهد داشت.

به گفته رزمجوئی، بعد از دو سال مطالعه و پژوهش دانش ساخت چنین هیدروژل نوینی با موفقیت به دست آمد و پروسه ساخت و ارزیابی زخم پوش ساخته شده آغاز شد تا به امروز که زخم پوش هیدروژلی ساخته شده بسیاری از این آزمون‌ها و ارزیابی‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به نتیجه این پروژه گفت: پژوهش صورت گرفته و زخم پوش ساخته شده در صنعت مهندسی پزشکی و حوزه درمان زخم قابل استفاده است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این طرح در مرحله ارزیابی‌های حیوانی است، گفت: زیست سازگاری (عدم ایجاد سمیت سلولی)، حفظ رطوبت لازم برای زخم، جذب ترشحات زخم، ممانعت از ورود میکروارگانیسم‌ها به محیط زخم، دارای خواص آنتی باکتریال، مشاهده روند بهبود زخم بدون نیاز به برداشتن زخم پوش به دلیل شفاف بودن آن از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌روند.

وی افزود: همچنین قابلیت برداشتن آسان زخم پوش بدون آسیب رساندن به زخم و بافت‌های اطراف، خواص مکانیکی متناسب با پوست بدن، امکان پیوند زدن زخم پوش به بافت اطراف زخم به منظور قرارگیری طولانی مدت زخم پوش بر روی زخم از دیگر مزایای این محصول محسوب می شود.

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در ساخت این زخم پوش از روش شیمی سبز استفاده شده است، به گونه ای که در حین فرایند ساخت از هیچ گونه محیط اسیدی یا بازی بهره گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه زخم پوش ساخته شده نمونه داخلی نداشته و در مقایسه با نمونه‌های تجاری خارجی نیز از فرمولاسیون نوین و کارآمدتری ساخته شده که در تسریع بهبود زخم بسیار موثر است، گفت: کیفیت بالای محصول در مقایسه با نمونه‌های خارجی، قیمت تمام شده مناسب در مقایسه با نمونه‌های خارجی، داشتن دانش فنی بومی و عدم تاثیرپذیری عوامل خارجی همچون تحریم‌ها بر فرایند ساخت محصول از مزایای این محصول هستند.

وی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: این زخم پوش نوین در زخم‌های دیابتی، زخم‌های ناشی از جراحات و تروما و همچنین زخم‌های سوختگی قابلیت استفاده دارد.

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، استاد راهنمای این طرح دکتر سعید صابر سمندری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و همکاران طرح دکتر نغمه عرب زاده و دکتر سارا احمدی پژوهشگران پسا دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده‌اند. این طرح در پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و اجرا شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5828

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.