10

با همکاری مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر دانشگاه مازندران انجام شد: طراحی و ساخت سامانه پالایش هیدروسفریک پساب و آب دریا

  • کد خبر : 5837
  • 18 فروردین 1400 - 9:12
با همکاری مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر دانشگاه مازندران انجام شد: طراحی و ساخت سامانه پالایش هیدروسفریک پساب و آب دریا
با همکاری و مشارکت مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر، پروتوتایپ سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا ساخته شد.
به گزارش اراده نیوز ، دکتر مریم آخوندیان رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر با اعلام این خبر گفت: در شرایطی که بحران‌ها و تنش‌های کمی و کیفی آب به معضلی جهانی تبدیل شده است و کشور ما نیز به شدت با این چالش حیاتی دست و پنجه نرم می‌کند، یافتن راهکارهایی برای بازچرخانی آب‌ها با طراحی تکنیک‌های کارآمد و ارزان‌قیمت با هدف تصفیه پساب‌ها و نیز شیرین‌سازی آب دریا اهمیت بسیاری یافته است. در همین راستا، مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر در دانشگاه مازندران، با حمایت از ایده «سامانه هیدروسفریک پالایش پساب و آب دریا» که توسط یکی از پژوهشگران مستقل حوزه محیط زیست پیشنهاد شده بود، طراحی و ساخت پروتوتایپ این سامانه تصفیه آب را با مشارکت این پژوهشگر در دانشگاه مازندران با موفقیت به انجام رساند.

مطابق اعلام این مرکز، دکتر مریم آخوندیان و رضا رمضانی (پژوهشگر محیط زیست) موفق شده‎اند نمونه اولیه این سامانه را با موفقیت طراحی و اجرا کنند. نتایج حاصل از آزمایش پروتوتایپ این سامانه موفقیت‌آمیز بوده و این گروه پژوهشی در حال ثبت اختراع و به دنبال جلب حامی و سرمایه گذار برای طراحی و اجرای نمونه صنعتی و اقتصادی آن است.
گفتنی است این سامانه بسیار ارزان قیمت بوده و راه حلی نوین، کارآمد و دارای صرفه اقتصادی برای بازچرخانی و تصفیه آب و پساب محسوب می شود. از آنجا که این سامانه الگویی اکوتکنیکال (سازگار با اکوسیستم طبیعی) دارد، پیش‌بینی می شود ساخته‌شدن نمونه‌های صنعتی و اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس مبتنی بر آن، نقطه عطفی در الگوی مدیریت آب ایجاد خواهد کرد که نه تنها فشاری را بر اکوسیستم‌های طبیعی وارد نمی‌کند بلکه فرصت مطلوبی را برای احیای اکوسیستم‌ها فراهم خواهد نمود.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5837

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.