10

تولید سلول‌های استخوان‌ساز با لرزش‌های نانومتری

  • کد خبر : 5851
  • 19 فروردین 1400 - 8:21
تولید سلول‌های استخوان‌ساز با لرزش‌های نانومتری
محققان مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی پزشکی و مهندسی بافت در پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در فاز تحقیقاتی با ایجاد لرزش‌های نانویی در سلول‌ها، سلول‌های استخوان ساز تولید کردند.

به گزارش اراده نیوز ، دکتر حبیب نیکوکار از محققان مرکز نانوتکنولوژی پزشکی و مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در پژوهشکده تولید مثل این دانشگاه ، سه مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه‌های ناباروری، علوم سلول‌های بنیادی و بیولوژی سلول‌های بنیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف پژوهشکده علوم تولید مثل بازسازی بافت‌های تناسلی است از این رو این مرکز در آن تلاش است تا از سلول‌های بنیادی شخص، برای بازسازی بافت‌هایی تخمدان، رحم و بیضه استفاده کند.

نیکوکار با اشاره به زمینه تحقیقاتی بخش نانوبیوتکنولوژی این پژوهشکده، اظهار کرد: در این مرکز فناوری نانو در مطالعات حوزه سلول‌های بنیادی وارد کردیم از جمله این مطالعات، لرزش‌هاه نانویی است که در علوم سلول‌های بنیادی استفاده کردیم.

این محقق مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی پزشکی و مهندسی بافت پژوهشکده علوم تولید مثل با بیان اینکه در این تحقیقات لرزش‌هایی در مقیاس نانو ایجاد می‌شود، در این باره توضیح داد: لرزش‌هایی که ما مشاهده می‌کنیم در مقیاس سانتی‌متری و میکرو متری است ولی در این تحقیقات لرزش‌هایی در مقیاس ۱۵ نانو متر در سطح رشد یک سلول ایجاد می‌شود و اثرات آن را بر روی سلول‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این مطالعات نشان داد که این لرزش‌ها بر سلول‌ها اثرگذار هستند، یادآور شد: در این پروژه ما با دریافت سلول‌های بنیادی و ایجاد لرزش‌هایی در مقیاس نانو، موفق به ساخت سلول‌های استخوان ساز شدیم.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5851

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.