12
به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف محقق شد؛

ساخت سامانه ای برای کمک به خدمات امداد و نجات

  • کد خبر : 6068
  • 11 اردیبهشت 1400 - 14:22
ساخت سامانه ای برای کمک به خدمات امداد و نجات
جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سامانه‌ای شدند که بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی و با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند.

این سامانه برای تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسورهای اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته “فیلتر کلمن”، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود‌.
سامانه ” نفر” با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را می‌آموزد و به این طریق هویت او را بخاطر می‌سپارد که این امر سبب افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.
همچنین این محصول دانش بنیان بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی (نظیر gps, wifi و غیره) و صرفاً با اتکا به داده‌های اینرسی حرکت فرد موقعیت او را تخمین می‌زند.

دقت این سامانه در حدود ۲٪ است. این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و می‌تواند در کاربردهای امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود.
دکتر رضایی‌زاده سرپرست استارتاپ نووه درخصوص سامانه «نفر» گفت: این محصول در حد نمونه ساخته شده، موجود و آماده تجاری سازی برای کاربردهای مختلف است.

وی افزود: این سامانه حاصل تلاش یک‌ساله یک تیم ۶ نفره از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است که نمونه داخلی ندارد و در مقایسه با نمونه‌های بسیار معدود خارجی از دقت و امکانات بسیار بالاتری برخوردار است.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6068

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.