9

پرورش گیاه بومی در خاک‌های شور به همت فناوران داخلی

  • کد خبر : 6353
  • 19 آبان 1400 - 13:26
پرورش گیاه بومی در خاک‌های شور به همت فناوران داخلی
فناوران کشور در قالب یک طرح کلان ملی فناوری، با تولید بذر گیاه سالیکورنیا ضمن ورود چرخه غذای انسان و دام به رفع بحران شوری خاک کشور کمک کردند.

سالیکورنیا از دسته گیاهان شورپسندی است که قادر است با آب دریا رشد کند.

این گیاه که شورزی­ ترین گیاه دنیاست حتی می تواند با نمک بالای ۱۸۰ گرم در هر لیتر آب، به رشد خود ادامه دهد.

با قابلیت منحصر به فردی که در این گیاه وجود دارد، می توان اقدامات بسیاری در رفع شور شدن اراضی و خاک های شوری که داریم، انجام داد.

از دیگر ویژگی‌های این گیاه، سبزینگی است که علاوه بر زیبایی و فضای سبزی که برای محیط به ارمغان می آورد، می تواند کاربرد بالایی در تولید علوفه کشور داشته باشد.

این گیاه شور، با ولع توسط دام خورده می شود و می تواند بدون استفاده از نمک صنعتی، منبع تغذیه بسیار مفیدی برای دام ها باشد.

سالیکورنیا قابلیت تبدیل به پودر و نمک دریایی و حتی استعمال در رستوران ها به عنوان چاشنی خشک و سالاد را هم دارد،همچنین برای بیمارانی که فشار خون دارند، جایگزین بسیار مناسبی با نمک های صنعتی و تصفیه شده است.

در برخی از استان های کشورمان نظیر کرمان و یزد، به دلیل شور بودن آب های تحت الارض، از آب شیرین کن استفاده می شود.فاضلاب این آب شیرین کن ها، آب شور و بی کیفیتی را پس می دهد که سبب آلودگی ها و خطرات زیست محیطی بسیاری شده است.تنها چاره رفع این معضل، استفاده از گیاه سالیکورنیا است که این آب ها را جذب کرده و به خطرات زیست محیطی ناشی از این چرخه، پایان داده و بدین ترتیب مشکل ضایعات به راحتی رفع می شود.

کاشت این گیاه حتی در سواحل و با جزر و مد دریا امکان پذیر است.

هم اکنون این گیاه در سطح وسیعی از سواحل جنوبی آمریکا، مکزیک و چین زیر کشت رفته است.در هلند، برای شیرین کردن خاک اراضی، از این گیاه استفاده می شود.بدین ترتیب که این گیاه را به مدت ۲ تا ۳ سال، در زمین های شور می کارند و سپس، آن خاک شیرین شده و قابلیت پرورش هر نوع گیاه و بذری را پیدا می کند.

حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرحله نخست که تولید بذر بود، سبب خودکفایی کشور و صرفه جویی ارزی شد.

در مرحله بعدی که بحث توسعه محصول مدنظر است، نیاز به حمایت های بیشتری است تا پایلوت هایی را در مناطق شور و جاهای که از نعمت دریا برخوردار هستند، ایجاد شود.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.