سامانه تماس اضطراری (e call) در قالب پروژه ای ملی با هدف شناسایی هوشمند تصادف و اطلاع رسانی زمان و مکان رخداد سانحه تعریف شده است که اجازه نمیدهد افراد به دلیل ارسال به موقع کمکهای درمانی و دیگر خدمات در تصادفات جادهای جان خود را از دست دهند.
در سیستم جامع تماس اضطراری (e-call) کلیه خودروهای مجهز شده به این سامانه، در صورت بروز یک تصادف جادهای، بهطور خودکار و با استفاده از سنسورهای شناسایی تصادف و با یک شماره مشخص مختصات محل تصادف به مراکز اورژانس و دیگر مراکز هماهنگ شده برای کمکرسانی، در همان لحظه تصادف، اطلاعرسانی می شود و سازمانهای امدادی مربوطه با استفاده از منابع انسانی، خودرویی و سایر امکانات خود، اقدام به اعزام و خدماترسانی در همان نقطه تصادف خواهند کرد.
این پروژه در حال حاضر در مرحله اتمام و پیادهسازی نمونه پایلوت سامانه قرار دارد.
این طرح ملی با همکاری تیمی میان ۳ شرکت دانشبنیان «سامانه ساز دلفین آپادانا»، «آیرود الکترونیک آریا» و «موبیکار» و با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.
نصب نمونههای پایلوت بر روی ناوگان شرکت ماموت دیزل، سازمان راهداری استان البرز و بیمه رازی نیز دیگر اقدام انجام شده در این زمینه است.
آسیبهای ناشی از تصادفات جادهای یکی از علتهای مهم مرگ و میر در کشورمان به شمار میرود و عملیاتی سازی این طرح می تواند نقش بسزایی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات داشته باشد.