10

اعلام اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  • کد خبر : 6581
  • 09 خرداد 1401 - 13:14
اعلام اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزیر علوم اهداف مرجعیت علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگرد، فناور و نوآور پروری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و تولید ثروت و سرمایه از دانش را اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم اعلام کرد که باید توسط رؤسای دانشگاه‌ها اجرایی شود.

محمدعلی زلفی گل امروز در آغاز اولین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: شما روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌های نمادین کشور هستید که علاوه بر برخورداری از نعمت علم و دانش، عقل، دانایی و حکمت از نعمت مدیریت نیز برخوردار هستید و نگاه ما به شما، نگاه سرمایه‌ای نمادین است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه، توسعه دهنده‌ی شبکه فضائل در کشور بوده و هرکاری خیری که انجام بدهیم، خود به خود شبکه فضائل شکل می‌گیرد. رشد علمی نیز به همین صورت است که با حل شدن هر ابهام علمی، چند سوال جدید ایجاد می‌شود و شبکه‌ی فضائل و رذایل نیز اینگونه است؛ بنابراین سعی کنید دانشگاه‌ها محل توسعه شبکه‌ی فضائل در کشور باشند و از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
وی اضافه کرد: در کشور، هر خانواده‌ای تمام تلاش می‌کند فرزندانش عالم شود. در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست. پس، باید از این ظرفیت با برنامه و هدف استفاده شود مدیران برنامه‌ی راهبردی داشته باشند تا بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. در راستای انجام این برنامه‌ها نیز باید برنامه‌‌های کوتاه مدت و بلند مدتی تصویب شود و به تصویب هیأت امنای دانشگاه‌ها برسد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این موضوع، وظیفه‌ی شرعی و قانونی  شما روسای دانشگاه ها بوده و حتما باید اسناد بالادستی نظام مانند سند چشم انداز، بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی را اجرایی کنید و چارچوب برنامه‌های راهبردی  نیز اسناد بالادستی باشد.
وی در ادامه گفت: رتبه اول علمی در منطقه، بیش از دو درصد از تولید علم در جهان، رتبه تک رقمی در بحث نانو و رتبه پانزدهم در حوزه‌ی بایوتکنولوژی و توفیقات مهم در زمینه‌ی تسلیحات نظامی، پهبادها و علوم شناختی و پزشکی حرفی همه و همه دستاورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست. برای همین خاطر است که دشمنان ما، انرژی خود را بر روی دانشگاه‌های ما گذاشته‌اند که رهبر معظم انقلاب به خوبی آن‌ها را تشخیص داده‌اند.
زلفی گل افزود: ما باید همه‌ی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را برطرف کنیم که از جمله آن‌ها؛ هویت مداری و امیدوارکردن نسل جوان و خودباوری آن‌ها است. دغدغه‌ی بعدی رهبر معظم انقلاب؛ افزایش ارتباطات علمی و دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه است که حدود ۶۳۹ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد و این مهم باید برای روسا و اساتید کشور، موضوعی جدی باشد.
وی همچنین اضافه کرد: دانشجو باید این فرهنگ دانشگاهی را فرا بگیرد که آموزش افراد در چهارچوب قانون مهم است؛ چراکه قانون‌مداری اصل استوار در جمهوری اسلامی بوده و استقلال کشور ما ارزان به دست نیامده است. لذا این امور باید در نسل جوان نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد: باید سه درصد از درآمد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف فعالیت‌های فرهنگی شود و بهترین نوع سرمایه‌گذاری در آینده، ایجاد فرهنگ سالم است که فکر، احساس و رفتار انسان‌ها را شکل می‌دهد؛ لذا فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کنند تا از اوقات فراغت دانشجویان استفاده‌ی بهینه‌ای کنیم. همچنین باید شور و نشاط و کارهای جمعی را مهیا کنیم و روسای دانشگاه‌ها آنها را هدایت کنند و برنامه‌های فرهنگی را در امورات خود داشته باشند.
زلفی گل در خاتمه خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: از دانشجویان نترسید و با آن‌ها ارتباط داشته باشید و به یاد داشته باشید، طبیعت دانشجو کسب تجربه است؛ پیشنهاد می‌کنم سرزده در سلف و خوابگاه‌ها حاضر شوید و ارتباطات خود را با آنها نزدیک کنید؛ چراکه اگر دانشجویان احساس کنند، شما نگاه پدرانه‌ای به آن ها دارید، از توضیحات شما قانع می‌شوند.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.