5

بومی سازی فناوری تولید برق از امواج دریا در اصفهان

  • کد خبر : 6742
  • 30 آبان 1401 - 11:12
بومی سازی فناوری تولید برق از امواج دریا در اصفهان
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در یک همکاری علمی بین‌المللی با محققان دانشگاه صنعتی هامبورگ، اقدام به ساخت و توسعه یک مبدل انرژِی موج نقطه‌ای دو بدنه‌ای کردند.

مدیرگروه پژوهشی هیدرودینامیک پژوهشکده زیر دریا دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانش فنی و بومی‌سازی فناوری ساخت اولین مدل مبدل انرژِی موج دو بدنه‌ای کشور به‌دست محققان این دانشگاه در یک همکاری علمی بین‌المللی به‌دست آمده‌ است.
دکتر شهریار منصور زاده، با اشاره به مشخصات فنی این مبدل تولید کننده الکتریسیته، یادآوری کرد: مدل پایلوت ساخته‌شده در این پژوهشکده با ظرفیت تولید برق ۸ وات، از یک بدنه شناور و یک بدنه مغروق ،شامل یک دکل و یک‌صفحه سنگین افقی، تشکیل‌شده است . در این مبدل، در اثر برخورد موج با بدنه‌های شناور و مغروق، حرکت نسبی نوسانی، در جهت عمود بر سطح آب، به وجود می‌آید. این حرکت در یک سیستم برداشت قدرت(PTO ) به یک حرکت دورانی تبدیل شده و سپس به محور یک ژنراتور برق منتقل‌شده و تولید الکتریسیته می‌کند.
استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه ساختار طراحی‌شده این دستگاه توانایی جذب حداکثر انرژی از موج را در فرکانس‌های مختلف دارد؛ ادامه‌ داد: در صورت ساخت مبدلی در مقیاس بزرگتر و در ابعاد واقعی، برق تولید شده توسط این مبدل قابلیت اتصال به شبکه انتقال نیرو و یا ذخیره‌سازی در باطری‌های قابل شارژ را دارد.
عضو هئیت علمی پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا با بیان اینکه این طرح در سال ۲۰۱۹ با ارائه پیشنهاد به بنیاد علمیAlexander von Humboldt (Avh) کشور آلمان آغاز شده‌ است؛ افزود: یکی از اهداف مهم اجرای این برنامه علمی، توسعه مجموعه آزمایشگاهی و طراحی و ساخت مکانیزم‌های مناسب جهت تست مدل مبدل‌های موج بودکه خوشبختانه محقق شد.
منصور‌زاده افزود: با دریافت گرنت تحقیقاتی مشترک با اعتبار ۵۵ هزار یورو توسط آقای دکتر پرویزیان، از بنیاد علمی (Avh) ، در سال ۲۰۱۹ فعالیت‌های علمی و آزمایشگاهی در آزمایشگاه هیدرو دینامیک پژوهشکده علوم و فناوری‌های زیر دریا بر روی این پروژه آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ادامه خواهد داشت.
وی با تأکید بر این مهم که تولید برق از امواج دریا در ردیف انرژی‌های سبز و پایدار شناخته شده‌ است، خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که با ساخت مبدل‌های موج در ابعاد بزرگ و ایجاد مزرعه‌‌های بزرگ مبدل‌های امواج در دریا، برق مورد نیاز تجهیزات دریایی دور از ساحل و یا ایستگاه‌های دریایی را تأمین کرد.
وی تصریح کرد: فناوری این مدل مبدل‌های انرژی موج، پیش از این در انحصار چند کشور توسعه‌یافته از جمله آمریکا بود اما پیش‌بینی می‌شود، در آینده نزدیک با حمایت مراکز علمی و تحقیقاتی ایرانی و خارجی، زمینه‌های لازم جهت تجاری‌سازی مبدل موج توسعه‌یافته در ابعاد واقعی فراهم شود.
دکتر منصور زاده خاطرنشان کرد: دانش فنی و ساخت این مدل مبدل در بخش طراحی و ساخت و بهینه‌سازی بدنه‌ها و سیستم برداشت انرژی توسط تیم دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه پیدا کرده است و در بخش لنگرگاهی، اعضای هیئت علمی دانشگاه هامبورگ مشارکت داشته‌اند.
در اجرای این برنامه علمی مشترک بین‌المللی، ۲ نفر هیئت‌ علمی ایرانی ،۱ نفر هئیت علمی آلمانی ، ۲ دانشجوی ایرانی، ۲ دانشجوی آلمانی و تعداد دیگری دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به فعالیت شدند.
پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا، از معدود مراکز تحقیقاتی در کشورمان است که قدم‌های مؤثری در زمینه تحقیقات حوزه مبدل‌های انرژی موج برداشته است.

این پژوهشکده با ایجاد زیر ساخت‌هایی نظیر طراحی و ساخت تانک‌های موج در آزمایشگاه هیدرودینامیک خود و تربیت افراد متخصص در زمینه رفتار موج و نحوه برداشت انرژی از امواج، زمینه‌های لازم را برای توسعه فناوری برداشت انرژی از امواج فراهم کرده‌ است.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.