4

ایجاد ۱۱۱ هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری

  • کد خبر : 6754
  • 01 آذر 1401 - 14:22
ایجاد ۱۱۱ هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری
معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف گفت: ۱۱۱ هزار نفر اشتغال در پارک های علم و فناوری ایجاد شده است.

دکتر علی خیرالدین در نشست با خبرنگاران به مناسبت اولین سالگرد تأسیس معاونت فناوری و نوآوری  افزود: در حال حاضر ۵۱ پارک علم و فناوری و ۳۱۰ مرکز رشد زیرنظر این معاونت فعالیت می کنند و قصد داریم در همه شهرستان‌ها مراکز رشد و در همه استان‌ها پارک علم و فناوری تاسیس شود. همچنین امروز ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور و ۲ هزار و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و مجموع شرکت های دانش بنیان به ۷ هزار و ۷۳۵ شرکت در کل کشور رسیده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری تاکنون برای ۱۱۱ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند و در طول یک سال گذشته نیز ۳۵ هزار شغل دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است که این آمار رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته خیرالدین بر اساس تفاهم وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اعطای مجوز شرکت‌های نوع ۳ به پارک‌های علم و فناوری داده شده  و از ابتدای سال تاکنون ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع ۳ ایجاد شده است که توانمندی این شرکت‌ها در سطح شرکت‌های نوع ۱ و ۲ نیست اما بر اساس مصوبه شورای راهبری فناوری و تولیدات دانش‌بنیان؛ شرکت‌های نوع ۳ نیز از امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۱ و ۲ برخوردار باشند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: طی سال گذشته مجوز تاسیس ۳۳ پردیس فناوری را صادر کردیم، پردیس‌ها واسط بین مراکز رشد و پارک ها هستند و همه دانشگاه ها می توانند پردیس داشته باشند یا پردیس ها توسط بخش خصوصی ایجاد شوند.

خیرالدین آموزش و کارآفرینی را یکی از راهبردهای این معاونت دانست و تصریح کرد: طرح ملی کارآفرینی را در کشور اجرایی کردیم  که بر اساس این طرح هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کند و تاکنون به دانشگاه‌های بزرگ ۱۰۰ میلیون تومان و دانشجویان کوچک ۵۰ میلیون تومان اعتبار داده شده است تا صرف آموزش‌های کارآفرینی دانشجویان شود.

وی افزود: تجاری‌سازی و اشتغال دانش‌بنیان نیز از راهبردهای معاونت فناوری وزارت علوم است و  در این راستا طرح دستیار فناوری را اجرا کردیم و بر اساس آمار تاکنون ۲ هزار و ۱۷۱ دانشجو در مرحله اول در طرح شرکت کرده‌اند. هر پارک علم و فناوری ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار در این طرح دارد، در مجموع برای این طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۱۵ میلیارد تومان تامین شده است. در این طرح دانشجو می تواند ۶ ماه در یک شرکت دانش بنیان یا واحد فناور کار کند و از یک تا سه میلیون تومان (از مقاطع کارشناسی تا دکتری) حقوق بگیرد.

 وی در ادامه گزارش خود گفت: روز ششم آذرماه، همزمان با اولین سالگرد تأسیس این معاونت، نشستی با حضور روسای پارک‌های علم و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار و در آن از محصولات فناورانه، اعضای هیئت علمی فناور و مدیران تحقیق و توسعه و همه فعالان فناوری تقدیر شده و همچنین محصولات جدید رونمایی می شود.

خیرالدین در بیان علت تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم گفت: ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌ها در گذشته مغفول مانده بود که با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم این امر با تاکید و تمرکز بر بحث فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت به عنوان مهمترین راهبرد معاونت در دستور کار قرار گرفت و از سال گذشته تاکنون سعی کردیم زیست بوم فناوری کشور را تکمیل کنیم و در این راستا ایجاد پردیس‌های علم و فناوری دانشگاهی و مراکز رشد در شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی شبکه‌سازی و حل مسائل عمده کشور بر اساس تحقیقات نیازمحور را راهبرد دیگر این معاونت دانست و گفت: اعطای پایه‌های تشویقی به اعضای هیات علمی بر اساس دستاوردهای فناوری و پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های فناوری بر این اساس در وزارت علوم به تصویب رسید  و ۲۵ پایه در این حوزه ایجاد و به دانشگاهها ابلاغ شد تا به نوعی فعالیت‌های فناوری برای اعضای هیات علمی فرهنگ‌سازی شود.

خیرالدین افزود: طرح نظام ایده ها و نیازهای سامانه «نان» نیز با هدف نیازمحور کردن ایده ها راه افتاد تا حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه رفع شود. تاکنون ۶ هزار ۱۲۹ نیاز و ۵۳۶ ایده در این سامانه ثبت شده و وزارت نفت از جمله وزارتخانه های فعال در سامانه نان بوده است و وزارتخانه های مانند صمت ، نیرو جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی هم  در این سامانه حضور دارند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از ۷۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان موجود در کشور ۲۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های فناوری هستند، گفت: کل فروش شرکت‌ها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک سوم آن مربوط به دانش‌بنیان‌های حوزه پارک‌ها است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم نیز در این نشست خبری اعلام کرد: به منظور آشناسازی دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی برنامه حمایتی طرح ترویج کارآفرینی اجرایی می‌شود.

دکتر بهنام طالبی با اشاره به طرح ملی ترویج کارآفرینی، افزود: وزارت علوم متولی موضوع اشتغال‌زایی نیست، ولی وزارت علوم در این زمینه احساس مسؤولیت می‌کند و تلاش دارند تا فارغ‌التحصیلان با مفاهیم کارآفرینی آشنا شوند.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، مشاهده کردیم که برگزاری دوره‌های کارآفرینی در کشور عادلانه، توزیع نشده است و برای رفع این چالش اقدام به اجرای طرح ترویج کارآفرینی کردیم.

طالبی در این باره توضیح داد: بر اساس این طرح در تلاش هستیم که تا پایان سال ۳۰ هزار دانشجو در این دوره‌ها مشارکت کنند. برای این منظور دانشجویان متقاضی در سامانه‌ای ثبت نام می‌کنند و با اعطای مبلغ یک میلیون تومان به آنها از سوی ما، این دانشجویان می‌توانند در هر دوره آموزشی کارآفرینی شرکت کنند.

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، اضافه کرد: در صورتی که ارزیابی‌های لازم از دانشجویان شرکت کننده در این دوره‌ها انجام شود، این دانشجویان می‌توانند در دوره پیشرفته حاضر شوند. در این راستا با همکاری صندوق رفاه دانشجویان مبلغ ۵ میلیون تومان به آنها اعطا خواهد شد.

طالبی ادامه داد: در پایان این دوره‌ها دانشجویان می‌توانند بر اساس نیازهای ثبت‌شده در سامانه «نان» پروژه‌ای را تعریف کنند.

به گفته وی، در صورتی که این افراد پروژه‌های نیازمحور را اجرایی کنند، مشمول‌ «گرنت فناورانه» می‌شوند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم هم از ثبت ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز و ۵۲۶ ایده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها یا «نان» خبر داد.

دکتر امید رضایی‌فر با ارائه گزارشی از سامانه «نان» گفت: راه اندازی سامانه «نان» یکی از ۵ هدف اصلی معاونت فناوری و نوآوری بود که با تجمیع سامانه‌های مشابه دیگر، نیازها و تقاضاهای فناورانه را به روندی دو طرفه در پنجره‌ای واحد تبدیل کرد و بین سامانه های مختلف یکپارچگی ایجاد نمود.

رضایی‌فر ادامه داد: هماهنگی‌هایی با دستگاه های اجرایی برای بهبود عملکرد این سامانه صورت گرفته و از زمان رونمایی آزمایشی آن در اردیبهشت گذشته تاکنون ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز و ۵۲۶ ایده در آن ثبت شده است. همه ایده های ثبت شده بر اساس نیازهاست و در آینده رونمایی رسمی این سامانه انجام می شود.

وی گفت: غیر از دانشگاه‌ها که کارگزار ثبت ایده هستند، مراکز صنعتی بزرگ نیز مانند واحدهای وابسته به وزارت صمت یا وزارت نفت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارگزاری دارند و می‌توانند ایده یا نیاز ثبت کنند.

رضایی‌فر تاکید کرد: وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن فعال‌ترین مجموعه در ثبت نیازها در سامانه «نان» بوده‌اند و ۱۳۹ نیاز فناورانه را ثبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: سامانه «نان» غیر از اتصال نیازها به ایده‌ها، زمینه را برای انجام دیگر فعالیت‌های فناورانه معاونت‌ فناوری و نوآوری مانند رویداد تانا (طرح توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری) فراهم می کند.

به گفته وی، طرح گرنت فناوری برای یارانه تجاری‌سازی هم به این سامانه متصل شده و قابلیت مستندسازی دارد.

رضایی‌فر، مجموعه‌های دیگر یعنی سامانه‌های شبکه فناوری و شبکه دانشمندان ایرانی (دانا) و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان (توانا) را از جمله سامانه‌هایی برشمرد که به تدریج راه افتاده و به سامانه «نان» اضافه‌ می‌شوند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6754

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.