10

تولید پوشش عایق‌ حرارتی نانوساختار

  • کد خبر : 6818
  • 15 اسفند 1401 - 12:50
تولید پوشش عایق‌ حرارتی نانوساختار
فناوران ایرانی موفق به تولید «پوشش عایق حرارت حاوی ماده نانوساختار» شدند که به کاهش مصرف سوخت و انرژی کمک می‌کند.

 این محصول فناورانه در محیط‌های مسکونی و صنعتی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ محیط زیست شده و صرفه جویی قابل توجهی در منابع ملی به همراه دارد.

پوشش عایق حرارت حاوی ماده نانوساختار محصولی بومی و کاهنده هزینه‌ها است که توسط گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تولید شده و در صنایع مختلف کاربردی است.

از جمله مزایای این محصول فناورانه می‌توان به «پوشش روی سطوح فلزی پشت بام‌ها و شیروانی‌ها برای جلوگیری از انتقال گرما به داخل ساختمان»، «کاهش دمای سطوح خارجی تجهیزات صنعتی از قبیل مخازن و راکتورها و …..»، «کاهش مصرف سوخت و انرژی در تجهیزات با دما و انرژی حرارتی بالا بویژه پتروشیمی ها، پالایشگاه، صنایع فلزی و نظامی» و «کاهش جذب گرما و جلوگیری از انتقال سرما از طریق پشت بام ها، دیوارها و شیروانی‌ها» اشاره کرد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این پوشش‌ها با مکانیسم بازتابش انرژی حرارتی و تغییر در ضریب حرارتی، افت دما و در نتیجه ذخیره انرژی خواهد داشت، زیرا آنها در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده اند و هوا را در بین ذرات به دام می اندازند.

از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می‌افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

در واقع استفاده از نانومواد موجب بهبود خاصیت عایق حرارتی می‌شود. این پوشش‌های نانویی انتقال حرارت از طریق تابش را کاهش می‌دهند، تولید دود یا آلاینده شیمیایی در اثر قرارگیری تحت شعله مستقیم را ندارند و انعطاف‌پذیر هستند.

استفاده آسان و آب‌گریزی دیگر ویژگی این محصول نانوفناورانه است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6818

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.