6

آغاز پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص)

  • کد خبر : 6927
  • 08 مهر 1402 - 11:07
آغاز پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص)
رئیس جمهور گفت: جایزه مصطفی به دنبال آن است تا دست فرهیختگان آن رویکردی از دانش را که دو بال علم و ایمان دارد، به عنوان نماد علم، دانش و فناوری در مقابل دیگر دانشمندان جهان بالا برده و آنها را به عنوان الگو برای پژوهشگران و محققان معرفی کند.

سید ابراهیم رئیسی، شامگاه جمعه در آیین افتتاحیه پنجمین دوره اعطای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) که در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد، افزود: آنچه امروز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما در قول و فعل خدا تدریس و خوانده می‌شود، اگر هر دو با هم هماهنگ باشند، در پرتو توحید، پیشرفت و سعادت را برای بشر به ارمغان می‌آورند و در این مسیر تفاوتی در رشته‌های مختلف علمی نیست و همه آهنگ‌ها، آهنگ‌های توحیدی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه علم غیرنافع و با هدف کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار نه تنها به نجات انسان نمی‌انجامد، بلکه منجر به نابودی بشریت خواهد شد، تصریح کرد: علم برخی دانشمندان به جای نفع رساندن به بشریت، در جهت نابودی انسان‌ها به‌کار گرفته شده که نمونه امروزی آن ساخت سلاح‌های اتمی به دست دانشمندان غیرمتعهد با علم غیرنافع و غیرالهی آنهاست.

رئیسی با بیان اینکه با آغاز رسالت نبی مکرم اسلام (ص) تمدن اسلامی شکل گرفت که یک جهش بزرگ در جهان به‌وجود آورد و این تمدن در قرن‌های بعدی بیشتر بروز و ظهور یافت، گفت: در زمان شکل‌گیری این تمدن بزرگ اسلامی در مغرب زمین، ظلمت، گمراهی و ناآگاهی وجود داشت و به تعبیری دنیا مرهون تمدن اسلامی است.

رئیس جمهور ریشه بسیاری از علوم و فنون و فناوری‌های امروز غرب را در تمدن اسلامی عنوان کرد و افزود: تمدن اسلامی به دنبال آن است که انسانیت را در حوزه‌های عدالت، اخلاق و معنویت به عنوان سنگ زیربنای جامعه به سعادت برساند.

وی با ارائه این پیشنهاد که برای غنا بخشیدن به جایزه علمی و فناوری مصطفی، علوم انسانی را نیز در کنار علوم پایه و مهندسی جزو رشته‌های علمی این رویداد قرار دهید، گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در علوم انسانی گام‌های بلندی در حوزه و دانشگاه برداشته‌ایم و جا دارد در چنین نشست‌هایی با حضور اندیشمندان برای آنچه بر بشر امروز می‌گذرد چاره‌اندیشی شده و راهکارهای نو پیشنهاد شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور هم گفت: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه ها از مهم ترین ارکان سیاست‌گذاری مقام معظم رهبری از اول انقلاب بوده  و این سیاست بوده که ایران امروز را به قدرت بزرگ و صاحب‌ فناوری تبدیل کرده است.

روح الله دهقانی با بیان اینکه تاکنون جایزه مصطفی به ۱۴ دانشمند برتر اعطا شده است، عنوان کرد: این جایزه از قول مجلات معتبری همچون ساینس به عنوان جایزه نوبل کشورهای اسلامی مطرح شده و ایران پرچمدار آن است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: جایزه مصطفی حداقل ۳ کار مهم را انجام داده است؛ اول اینکه در سطح بین المللی ۲۶۱۳ دانشمند را در کل دنیا از ۱۱۰ کشور شناسایی کرده که ۵ نفر از کشورهای مختلف به عنوان برگزیده این دوره انتخاب شده اند؛ این موضوع در تولید علم‌نافع و مفید موثر بوده است.

وی ادامه داد: این همان استانداردسازی علم است زیرا جایزه در حال تعریف این استاندارد جهانی و علم نافع است.
دهقانی تصریح کرد: ثمره دیگر جایزه مصطفی(ص)، شناسایی و نشان دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم است؛ وقتی دانشمندانی از کشورهای متعدد در این جایزه داریم تصویر جمهوری اسلامی ایران در تولید علم و در راستای حمایت از تولید علم نافع بهتر می شود.
وی اضافه کرد: همچنین سومین فایده جایزه، ارتباطات بین المللی است؛ این جایزه رویدادهایی مانند کنز یا استپ را دارد که باعث تبادل علم و فناوری می شود.
جایزه مصطفی، یک جایزهٔ علم و فناوری ایرانی است که هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام اعطا می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.