13

تولید نانو روغن موتور با ۱۷ هزار ساعت پایداری

  • کد خبر : 2086
  • 16 آذر 1398 - 18:33
تولید نانو روغن موتور با ۱۷ هزار ساعت پایداری
یک شرکت دانش بنیان موفق شد با استفاده از فناوری نانو ،روغن موتور حاوی نانو ذرات الماس  با 17 هزار ساعت پایداری را تولید کند.

به گزارش اراده نیوز؛مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر تولید کننده نانو روغن موتور گفت:روانکار نانویی حامل نانو ذرات الماس تولید شده  ۶ تا ۸درصد مصرف سوخت،۱۱ تا ۳۱ درصد گازهای آلاینده را کاهش و  ۳۰ درصد شتاب خودرو را  افزایش می‌دهد.

هانی فاضلی با بیان اینکه  روغم موتور معمولی حداکثر ۷ الی ۱۰ هزار کیلومتر کار می کند افزود:نانو روغن موتور حداقل ۱۵ الی ۲۰ هزار کیلومتر کار می کند.

به گفته وی این روغن موتور حامل نانو ذرات الماس در گریدهای مختلف انواع خودروها برای خودروهای سبک، سنگین، بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی تولید شده است.

فاصلی بیان کرد:نانو ذرات در روغن موتور وارد شده و این نانو ذرات یک لایه فیلم مقاوم بین جداره سیلندر و پیستون ایجاد می‌کند و به این صورت انگار که بر روی سیلندر و پیستون ماشین یک پوشش جدید ایجاد کرده است. این باعث می شود ضریب اصطکاک درون سیلندر و پیستون یک خودرو که در آن بیشترین عملیات روانکاری صورت می‌گرفته تا نزدیک ۹۰ درصد ضریب اصطکاک کاهش پیدا کند، ضریب اصطکاک زمانی که کاهش پیدا می کند به این صورت است که انرژی مصرفی خودرو نیز کم شده است.

مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر به اشاره به کسب تاییدیه ستاد توسعه فناوری نانو و استاندارد برای این محصول گفت:پس از دو سال و نیم کار تحقیقاتی اختراع  محصول در زمینه پایدار سازی نانو ذرات در روانکار به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: این شرکت در سال های ۹۵ و ۹۶ به عنوان صادر کننده برتر محصولات نانویی معرفی و در سال ۹۶ رتبه اول صادرات محصولات نانویی در زمینه خودرو در کشور را کسب کرده است  و هم  اکنون به ۱۵ کشور مانند  ترکیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، کوزوو، ایتالیا و عراق صادرات انجام می دهد.

مدیرفنی و تولید شرکت پردیس شیمی باختر  افزود: در تولید این روغن موتور نانو ذرات الماس که نانو ذرات بسیارخاص و پیچیده هستند را پایدارسازی کرده‌ایم، یعنی به این صورت که نانوذرات مصرفی در درون روانکارها تجمع پیدا نکنند و این ذرات ریز بهم نچسبند و ته نشین نیز نشوند، چرا که اگر در ته ظرف ته نشین شود و ذرات به هم بچسبند بزرگ می‌شوند و به موتور خودرو آسیب می‌زنند.

وی ادامه داد: سوختی که برای حرکت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد مقداری از آن صرف اصطکاک می‌شود، با روغن موتور نانویی این اصطکاک گرفته شده واین نیرو بر توان سرچرخ موتور افزوده شده و موجب می‌شود شتاب خودرو بیشتر شده ،صدای موتور کاهش پیدا کرده  و همچنین مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

فاضلی در خصوص تشخیص روغن موتور نانویی از غیرنانویی گفت: اینکه بخواهیم از نظر ظاهری روغن موتور نانویی را از غیرنانویی تشخیص دهیم غیرممکن است، چرا که ذرات نانو به قدری ریزهستند که نه با چشم و حتی با دستگاه‌هایی از قبیل میکروسکوپ نیز نمی‌توان این ذرات را دید.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.