13

راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت

  • کد خبر : 2089
  • 17 آذر 1398 - 15:56
راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت
وزیر نفت با اشاره به اینکه امسال برای شکل‌گیری دانش‌بنیان‌ها و حمایت از استارتاپ‌های صنعت نفت در این وزارتخانه وقت بسیار گذاشته‌ایم گفت: در این راستا صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت را با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه تعریف کرده‌ایم و اکنون سهامداران آن نیز مشخص شده‌اند.

به گزارش اراده نیوز؛بیژن نامدار زنگنه در آغاز به کار رویداد سه روزه ارائه نیازهای فناورانه اقلام پر مصرف صنعت گاز در صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در راستای شکل گیری دانش بنیان ها در صنعت نفت و حمایت از آنها فضای ۲۵ هکتاری را برای راه‌اندازی پارک فناوری صنعت نفت در شهر ری و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در نظر گرفته‌ایم که اکنون بخشی از آن ساخته شده است.

وی اظهار داشت: در کشور افراد کار کرده و فهیم در صنعت وجود دارد که زنجیره های تولید و صنعت را شناخته اند اما باید فعالیت کرد تا مجموعه فناورانه و استارتاپ ها در کشور رشد کنند.

وی ادامه داد: ما در وزارت نفت در نظر داریم که افراد متخصص به صورت یک منتور استارتاپ ها را در این صنعت کمک کنند چرا که ما به عنوان طرف تقاضا می توانیم به راحتی مشکلات استارتاپ های در این زمینه را حل کنیم .

زنگنه با اشاره به اینکه پارک فناوری صنعت نفت در حال ساخت است افزود: تا ساخت و راه اندازی پارک فناوری صنعت نفت، درهای پژوهشگاه  نفت و گاز  بر روی دانش بنیان ها باز است، در نظر داریم در این پارک شرکت های دانش بنیان از حمایت های پارک های علم و فناوری، حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات اجاره بها، استفاده از امکانات آزمایشگاهی، دسترسی به تاسیسات واحدهای صنعتی نفت بهره مند شوند.

وی بیان کرد: رویداد امروز در زمینه تامین اقلام پر مصرف صنعت گاز است، تامین اقلام پر مصرف ساده ترین نیازی است که در صنعت نفت وجود دارد، اقلام مصرفی را الان ما یا از شرکت های خارجی خریداری می کنیم یا از داخل تامین می شود  اما باید شرکت های دانش بنیان به فناوری های جدید در صنعت نفت دست پیدا کنند .

وزیر نفت گفت: سالانه نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری می شود و بخشی از آن مربوط به قطعات یدکی است اما باید شرکت های دانش بنیان بتوانند بخشی از این منابع مالی را در خصوص استفاده از فناوری های نوین صنعت نفت استفاده کنند .

زنگنه با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها می‌توانند در زمینه‌های متعدد حوزه نفت فعالیت کنند، گفت: ما اکنون با پدیده قاچاق فرآورده‌های نفتی روبرو هستیم که تاکنون راه‌حلی در این زمینه ارائه نشده است.
وزیر نفت در خصوص قاچاق گازوئیل گفت: در سال شاهد خواهیم بود که میزان واردات و صادرات ما کم است اما هم مصرف سوخت شناورهای ما بالا است؛ این مقدار سوخت کجا می‌رود. مشخص می شود که یک اتفاقی در زمینه قاچاق رخ می‌دهد که این بحث ساخت تجهیزات نیست اما مساله مهمی است که باید مرتفع شود.
وی افزود: کارت سوخت یک تکنولوژی مربوط به ۲۰ سال پیش بوده که اکنون  منسوخ شده زیرا سیستم‌های فناورانه جدیدی می‌توانند جایگزین آن شوند. به عنوان مثال، کارت‌های بانکی توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کارت‌های سوخت باشد.
زنگنه تأکید کرد: باید سیستمی برای توزیع سوخت راه‌اندازی کنیم؛ ما در تهران نمی‌توانیم جایگاه‌های سوخت ایجاد کنیم زیرا دولت زمین ندارد یا در برخی مناطق، قیمت زمین گران است،  از این رو نیاز به راهکاری برای رفع این مشکل داریم، راه اندازی چایگاه های سوخت سیار را پیشنهاد داده ایم که هنوز موافقت نشده است.
وی یادآور شد : شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به صنعت نفت کمک کنند؛ برگزاری چنین رویدادی، آغاز کار است و ما در وزارت نفت قاطعانه از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از لحاظ مالی و خریدهای تضمینی و ارائه تسهیلات حمایت می‌کنیم.
وزیر نفت تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌گیری را از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ نفتی داشته باشیم.
زنگنه با  بیان خرید تضمینی محصولات دانش بنیان صنعت نفت گفت: این باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع شوند؛ ما تا جایی پیش می‌رویم که اگر شرکتی نیاز کشور را برطرف کند، خرید خارجی آن بخش را ممنوع کنیم.
وزیر نفت افزود: چنین اقدامی باعث می‌شود از یکسو، اشتغالزایی در این حوزه افزایش یابد و رونق تولید در کشور اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، امید را در شرکت‌های دانش‌بنیان به جریان می‌اندازد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.