13

استقرار شرکت‌های سرمایه گذاری در صندوق نوآوری

  • کد خبر : 2115
  • 25 آذر 1398 - 21:59
استقرار شرکت‌های سرمایه گذاری در صندوق نوآوری
شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های جسورانه بورسی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صندوق نواوری و شکوفایی مستقر خواهند شد.

به گزارش اراده نیوز، علی وحدت در نشست خبری در هفته پژوهش افزود: بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث حمایت مالی از شرکت‌ها و کمک به بحث توسعه فناوری در کشور به شرکت‌های دانش بنیان تزریق شده است و درخصوص خدمات صندوق از آبان پارسال تا آبان امسال، ۶۸۲ فقره به مبلغ ۱۵۵۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد و ۱۴۲۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.
وحدت تصریح کرد: از ابتدای امسال تا آبان امسال، ۱۲۴۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و بیش از ۱.۵ (یک و نیم) برابر بیشتر از عملکرد صندوق در گذشته، تسهیلات پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته زمان رسیدگی به طرح‌ها زیر یک ماه شده و دفاتر نوآوری تعدادی از بانک‌ها در محل صندوق افتتاح شده است و تعامل خوبی با شرکت‌ها دارند.
وحدت ادامه داد: ما با همکاری ۱۲ بانک بیش از ۳ برابر منابع پشتوانه‌ای، تسهیلات اعطا کرده‌ایم، ضمن آنکه با پرداخت ۲۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شده است و توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری موجب حذف صف شرکت‌های دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت تسهیلات شده‌اند.
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تعداد ۳۵۱ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان در یک سال اخیر صادر شده و این میزان بیش از ۱۸ برابر کل عملکرد گذشته صندوق است.
وحدت با اشاره به میزان معوقات این صندوق اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های پویا و زنده هستند و با اعمال فرایند‌های نظارتی میزان معوقات این شرکت‌ها به صندوق نوآوری از ۱.۵ (یک و نیم) درصد رشد در پرداخت معوقات به ۸ درصد رشد در این زمینه افزایش یافته است.
وی افزود: از آبان سال گذشته تا آبان امسال، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مشترک از طریق ” هم‌سرمایه‌گذاری ” و صندوق‌های خطر پذیر صورت گرفته است.
وحدت ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذار مشترک از روش “هم سرمایه‌گذاری” رخ داده است و این میزان تا پایان امسال رشد جدی خواهد داشت.
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه موضوعات مطرح شده در مجلس درباره خرید ساختمان از سوی این صندوق بر اساس اطلاعات به روز نبوده است، گفت: اعتبارات اولیه این صندوق ۳ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است، در حالی که در لایحه بودجه امسال اعتباری برای این صندوق دیده نشده است.
وحدت ادامه داد: در این جلسه از ما نیز دعوت نشده بود؛ ولی باید گفته شود که صندوق هیچ ساختمانی را خریداری نکرده است و ساختمان‌های خریداری شده برای تامین فضای شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.
وی افزود: حمایت از پارک‌های علم و فناوری، حمایت از شتابدهنده‌ها و مراکز و کارخانه‌های نوآوری، حمایت از توسعه کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری از دیگر بسته‌های ویژه حمایت مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وحدت با اشاره به میزان اعتبارات صندوق نوآوری در لایحه بودجه ۹۹ گفت: زمانی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ تدوین می‌شد، اعتبارات اولیه این صندوق ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که بر اساس دلایل موجه و غیر موجه همه این اعتبارات محقق نشده است.
وحدت با بیان اینکه از این میزان، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان محقق شده است، تصریح کرد: این در حالی است که کشور با مساله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجه است و سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌ها موجب اشتغال دانش‌آموختگان خواهد شد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به طرح‌های مورد حمایت این صندوق، گفت: در حال حاضر بیشترین میزان تسهیلات این صندوق در رتبه اول به حوزه ICT و پس از آن به تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. حوزه‌های دارو، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، برق و الکترونیک، فناوری شیمیایی و فناوری زیستی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد طرح‌های خاتمه یافته موفق ۷۰ طرح است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.