17

ساخت سامانه انهدام زباله بدون دود و آلودگی محیط‌زیست

  • کد خبر : 2229
  • 28 دی 1398 - 9:41
ساخت سامانه انهدام زباله بدون دود و آلودگی محیط‌زیست
محققان در یک شرکت فناوری موفق به طراحی و ساخت سامانه‌ای شدند که به‌واسطه آن زباله‌های شهری در محل سکونتگاه‌ها بدون دود و آلودگی محیط‌زیست از بین می‌روند.

به گزارش اراده نیوز؛ مدیرعامل یک شرکت فناوری مستقر در دانشگاه آزاد گفت: پس از چهار سال مطالعه دقیق روی روش‌های دفع زباله‌های شهری متناسب با اقلیم و در نظر گرفتن پارامترهای علمی و خاصه ثبت اختراع، توانستیم سامانه دستگاه انهدام زباله شهری (زباله‌سوز)  بدون ایجاد آلودگی و دود را طراحی کنیم.

جعفر نژاد بابیان اینکه این سامانه یک خط تولیدی است که می‌تواند زباله‌های شهرهای کوچک تا ظرفیت تولید ۵۰-۹۰ تن را از بین ببرد گفت: مشابه چنین سامانه‌ای در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به تشریح فعالیت سامانه زباله‌سوز خاطرنشان کرد: این سامانه در ابتدا زباله‌ها را در مخزن ذخیره‌سازی می‌کند؛ در این مرحله زباله‌ها پس از جمع‌آوری از مبدأ تا محوطه حمل شده و در مخزن درپوش دار ۵ تنی قرار می‌گیرند. این کار از انتشار بوی نامطلوب زباله جلوگیری می‌کند و همچنین تمامی پروسه به‌صورت حداقل دپو و پیوسته صورت می‌گیرد.

جعفر نژاد افزود: در مرحله دوم که مرحله تفکیک و بازیافت است به‌منظور ایجاد درآمد و کاهش آلایندگی،  زباله‌ها از مخزن به سمت نوار نقاله ۱۰ متری مواد دارای ارزش هدایت می‌شوند.  هدف از این مرحله، کاهش تولید محصولات جانبی نامطلوب با استفاده از ارتقای فرآیند زباله‌سوزی است؛ به‌کارگیری این روش منجر به افزایش بهره‌وری سیستم نیز خواهند شد.

مدیرعامل یک شرکت فناوری مستقر در دانشگاه آزاد با اشاره به مرحله بعد این سامانه گفت:  در مرحله پیش خشک‌کن، خشک‌کن و میکس، ترکیب پسماند و ارزش گرمایی پسماند ورودی می‌تواند تأثیر مهمی بر کارکرد زباله‌سوز و تولیدات محصولات جانبی آن داشته باشد.

وی ادامه داد: برای کارکرد درست زباله‌سوز لازم است که پسماندها به‌اندازه کافی همگون سازی شوند؛ بنابراین خطوط پردازش، پیش حرارت، خشک‌کن و فشرده‌ساز و همزن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

وی ادامه داد:  در این مرحله زباله‌های فاقد ارزش از دستگاه‌های پیش خشک‌کن، خشک‌کن و میکس جهت کاهش رطوبت موجود در زباله، افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت، کاهش گازهای آلاینده، احتراق کامل و غیره عبور می‌کند. رطوبت ورودی بین ۶۰-۷۰ درصد است که پس از طی کردن پروسه خشک‌کردن، میزان رطوبت در هنگام خروج به ۳۰ درصد می‌رسد.

وی بابیان اینکه این سامانه طولی برابر با ۱۰ متر دارد، بیان کرد: مدت ماندن پسماند در کوره و درجه حرارت کوره یکی از عوامل تعیین‌کننده وضعیت تولید محصولات جانبی است. بر اساس استاندارد آمریکایی برای توده سوزها مدت ماند ۱ ثانیه برای هزار درجه سانتی‌گراد و برای اتحادیه اروپا ۲ ثانیه در دمای ۸۵۰  درجه است؛ نرخ ورودی پسماند نیز می‌تواند بر عملکرد زباله‌سوز تأثیر مستقیمی داشته باشد.

جعفر نژاد بیان کرد:  این سامانه در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد در عرض ۳ ثانیه می‌سوزد؛ سوختن زباله در این سامانه هیچ‌گونه آلودگی در محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه بابیان اینکه در مرحله بعد از سوزاندن، از فیلتراسیون برای زدودن آلودگی‌های ناشی از سوختن زباله استفاده خواهد شد، گفت: از نانو فیلترها و کربن فعال برای به دام انداختن مواد آلی ازجمله فوران‌ها و دی اکسین ها و جیوه در این سامانه استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: نانو فیلترها، این آلاینده‌ها را به سطح خود جذب می‌کند. براثر این تماس دی اکسین ها، فوران‌ها و جیوه به سطح کربن‌های اکتیو و مواد نانو جذب‌شده و سپس ذرات کربن در مرحله بعدی توسط کیسه‌های فیلتر به دام می‌افتد.

به گفته وی، همچنین  از روش اسکرابر برای زدودن برخی گازها و ذرات معلق حاصل از سوختن زباله در این سامانه استفاده می‌شود. این سیستم می‌توانند تا ۹۰ درصد کلرید هیدروژن را از گاز خروجی زدوده و میزان فلورید هیدروژن را به یک‌سوم کاهش دهد.

این محقق افزود:  این روش‌ها در جهت افزایش بهره‌وری سیستم زباله‌سوز و کاهش آلاینده‌ها در تمام طول مراحل زباله‌سوزی متمرکز هستند.

وی بابیان اینکه این سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم دریکی از دانشگاه‌های کشور مورد آزمایش و آزمودن قرار می‌گیرد، بیان کرد: در برخی استان‌ها، شهرها به یکدیگر نزدیک هستند و به دلیل هزینه بالای انتقال، امکان حمل چندین تن زباله از این شهرها وجود ندارد ازاین‌رو چنین سامانه‌ای را بدون دود و آلایندگی متناسب با شرایط جغرافیایی و دارای حجم کم  طراحی کرده‌ایم که در محل به سوزاندن زباله بپردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین کشور خارجی از این سامانه‌های تفکیک و سوزاندن زباله در مقیاس کوچک و در محل و نزدیکی سکونت بهره می‌برند.

به گفته وی، مهم‌ترین مزیت این دستگاه نسبت به سایر سامانه‌ها این است که در نزدیکی سکونت‌گاه‌ها بدون آلودگی و دود، چندین تن زباله از بین می‌رود.

وی  با اشاره به سامانه مدیریت مواد زائد جامد شهری که در این شرکت طراحی‌شده است، افزود: خروجی پاک و مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی و درنتیجه قابل‌نصب در محیط‌های شهری،  کیفیت بالای ساخت دستگاه و کارکرد مطمئن، قیمت بسیار پائین تر نسبت به نمونه‌های ساخت خارج، طراحی‌شده بر اساس ویژگی‌ها و ترکیبات زباله شهری ایرانی، امکان بازیافت گرما و افزایش صرفه اقتصادی دستگاه،  طراحی انعطاف‌پذیر، عدم وجود نمونه داخلی در تولید این محصول از ویژگی‌های این سامانه به شمار می‌رود.

جعفر نژاد با تأکید بر اینکه این دستگاه متناسب با ترکیب زباله شهری ایرانی طراحی‌شده است، بیان کرد: گاز خروجی از دودکش کوره دارای مقدار قابل‌توجهی انرژی حرارتی است استفاده از این انرژی و جلوگیری از هرز رفتن آن باعث می‌شود که صرفه اقتصادی کارکرد دستگاه به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد.

اخبار مرتبط:

نجات جان زمین با زیست فناوری

بومی‌سازی فناوری نمک زدایی آب دریا دریا برای گلخانه‌ دریایی

امکان آشامیدن آب باران

ساخت نانو کاتالیست سبز در دانشگاه مراغه

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2229

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.