11

تشخیص و درمان سرطان با استفاده از فناوری نانو

  • کد خبر : 3581
  • 27 مرداد 1399 - 9:05
تشخیص و درمان سرطان با استفاده از فناوری نانو
محققان دانشگاه اراک ،موفق به ساخت نانوذراتی با قابلیت کاربرد در فرآیند تشخیص و درمان بیماری سرطان شدند.

به گزارش اراده نیوز،سرپرست این تیم تحقیقاتی  گفت:هدف اصلی این پژوهش ساخت نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن و هدفمند سازی آنها به منظور استفاده همزمان در فرآیند هایپرترمیای مغناطیسی و همچنین تشخیص سلول های سرطانی با گیرنده های سطحی CD44 بود که در طیف وسیعی از سلول های سرطانی از جمله سرطان ریه، کبد، و سرطان سینه ظاهر می شوند.

 

دکترسلیمانی بااشاره به نانو ذره تولید شده با نمونه های قبل بیان کرد: عموماً ساخت این نوع از نانوذرات در سایز و مورفولوژی مطلوب و همچنین زیست سازگاری و هدفمند سازی آنها از طریق یک سری مراحل شیمیایی متعدد و بصورت پشت سرهم انجام می گیرد که ساخت این نانوذرات را بسیار پیچیده و هزینه بر می کند.

 

او، یکی از ویژگی های مهم نانوذرات ساخته شده در این پژوهش را  ساخت نانوذرات و هدفمند سازی آنها با مولکول‌های سطحی هیالورونیک اسید بصورت تک مرحله ای اشاره کرد وافزود:این نانو ذرات علاوه بر زیست سازگاری بسیار مطلوب و توانایی تشخیص سلول های سرطانی از سلول های سالم و همچنین توانایی تولید حرارت تحت میدان رادیوفرکانسی را به دنبال دارد.

 

او ضمن اشاره به نقش فناوری نانو در درمان بیماری سرطان، موفقیت این پژوهش را حاصل انجام تحقیقات و پایان نامه کاربردی در دانشگاه دانست و تصریح کرد: استفاده از فناوری نانو سبب می شود سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و سلول های سرطانی با کم ترین آسیب‌رسانی به بافت ها و اندام های سالم بدن از بین بروند.

 

سرپرست این تیم تحقیقاتی،اظهارکرد:امروزه بسیاری از دانشگاه ها و شرکت ها در سراسر دنیا در حال انجام مطالعه و آزمایش در این حوزه هستند و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک نانو فناوری انقلابی شگرف در حوزه درمان ایجاد کند.

 

دکترسلیمانی بابیان اینکه ،انجام تحقیقات و پایان نامه های کاربردی در دانشگاه ها گام مؤثری در نیل به این هدف خواهد بود،افزود:نتایج این پژوهش در مجله Carbohydrate Polymers از انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر ۷.۱۸ به چاپ رسیده است.

 

گفتنی است علاقه‌مندان جهت دسترسی به این مقاله می‌توانند به آدرس الکترونیکی https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0144861720303040

https://www.nature.com/articles/s41598-020-58605-3مراجعه کنند.

اخبارمرتبط:

طراحی نانو صفحه‌ای برای حمل و رهایی داروی ضد سرطان نیتروزو اوره

بومی‌سازی کیت‌های تشخیص جهش‌های ژنتیکی در سرطان

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.