12

شرکتها در شرایط نوسانات ارزی پیش از دانش‌بنیان‌شدن به تسهیلات و حمایت نیاز دارند

  • کد خبر : 4733
  • 18 آبان 1399 - 11:15
شرکتها در شرایط نوسانات ارزی پیش از دانش‌بنیان‌شدن به تسهیلات و حمایت نیاز دارند
عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با اشاره به نوسانات ارزی، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تاب‌آوری به تسهیلات و حمایت‌ها، پیش از دانش‌بنیان شدن نیاز دارند.

به گزارش اراده نیوز،پژمان تراکمه با اشاره به احتمال عقب‌نشینی شرکت‌های دانش بنیان از ادامه فعالیت به دلیل نوسانات نرخ ارزگفت: این نوسانات موجب خواهد شد که اگر شرکتی ۸۰ درصد مسیر را طی کرده باشد نیاز به حمایت بیشتری دارد، زیرا مشکلات هم بزرگ‌تر شده و احتمال از هم پاشیدن و انحلال هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: بخش بزرگی از این حمایت‌ها باید پیش از دانش‌بنیان شدن ارائه شود و در حوزه های‌تک شرکت دانش‌بنیان برای تولید محصول باید تمام هزینه‌ها را ابتدا متقبل شود، مجوزها را دریافت کند، بعد از رسیدن به موفقیت اگر حائز شرایط لازم مانند دانش فنی، نوآوری، پیچیدگی در فرآیندها و غیره باشد، می‌تواند برای دانش‌بنیان شدن اقدام کند و تمام تسهیلات هم به بعد از دریافت مجوز دانش‌بنیانی موکول می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه همه دستورالعمل‌های لازم برای حفظ محرمانگی شرکت‌ها برای فرآیند دانش‌بنیان شدن رعایت نمی‌شود، خاطر نشان کرد: این مساله نگرانی‌هایی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، زیرا نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی و معنوی شرکت‌ها در اختیار تیم ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد که گاهی بعد از مدت‌ها بررسی و تفحص درخواست دانش‌بنیانی به دلایل نامعلومی رد می‌شود. مجموع این عوامل باعث می‌شود برخی از شرکت‌ها انگیزه‌ای برای دریافت مجوز دانش‌بنیان شدن نداشته باشند.

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در جهت تسهیل فرآیند دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها، پیشنهاد کرد: برخی از صنایع به ذات دانش‌بنیان هستند. اگر محرز شود حوزه فعالیت شرکت متقاضی در مسیر دانش فنی و تولید محصول و کالای مبتنی بر آن دانش است، در زمره شرکت دانش‌بنیان قرار گیرد و دیگر نیازی به کنکاش بیشتر نیست.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، تراکمه یادآور شد: برای بستن امکان سوء استفاده نیز پیشنهاد می‌شود دریافت‌کننده تسهیلات موظف شود به میزان ارزش حمایت کسب‌شده، ارزشی در سیستم تولید محصول یا بخش تحقیق و توسعه یا مواردی که مورد توافق باشد، ایجاد کند.

اخبارمرتبط:

موفقیت محققان کشور در تامین نیاز صنایع شوینده به مواد اولیه

رفع چالش دسترسی به مواد ارزبر کوچک مولکول‌ها با کاربرد در حوزه دارو در کشور

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.