10

توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران؛ گرمکن تشعشعی کاتالیستی طراحی و ساخته شد

  • کد خبر : 5566
  • 09 اسفند 1399 - 10:55
توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران؛ گرمکن تشعشعی کاتالیستی طراحی و ساخته شد
جمعی از پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران، موفق به طراحی و ساخت گرمکن تشعشعی کاتالیستی شدند.

به گزارش اراده نیوز ، گروه تحقیقاتی هیترهای کاتالیستی (هیتر سبز) آزمایشگاه انرژی آب و محیط زیست دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، به سرپرستی دکترسیدمصطفی حسینعلی پور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی آب و محیط زیست این دانشگاه، موفق به طراحی و ساخت چند نمونه گرمکن تشعشعی کاتالیستی شدند که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، صنایع رنگ و مصارف خانگی، کاربرد دارد.

به گفته محققان طراح و سازنده گرمکن تشعشعی کاتالیستی، مهمترین قسمت این محصول، لایه کاتالیستی‌ای است که فرآیند احتراق روی آن صورت می‌پذیرد. در این لایه که در نمونه های تخت و دوار ساخته شده، از نانو ذرات استفاده شده که باعث می‌شود دمای احتراق، پایین آورده و حرارت مادون قرمز از سطح هیتر آزاد شود که این امر باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت (به یک سوم) و افزایش شدید راندمان می‌شود.
طراحان این هیتر کاتالیستی تشعشعی می گویند به دلیل حذف شعله، می‌توان به راحتی و با امنیت، این هیترها را در محیط های پرخطر مانند صنایع نفت و گاز استفاده و فضاهای بسته استفاده کرد. همچنین مزیت بزرگ دیگر این هیترها، پاک بودن آن از نظر آلودگی محیط زیست است که به دلیل احتراق در دمای پایین، اکسیدهای نیتروژن، به کلی حذف و گاز CO که بسیار خطرناک است به میزان کمتر از ۶ppm تقلیل می یابد.
همچنین به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، امکان خرید این محصول وجود نداشته و اکنون این محصول با هزینه ای معادل یک سوم نمونه خارجی، در کشورمان تولید شده است.
گفتنی است، گرمکن تشعشعی کاتالیستی می‌تواند به جای بخاری‌های خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد، دستگاهی که بی‌خطر است و کمترین مصرف سوخت را دارد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=5566

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.