14

 بهبود جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری

  • کد خبر : 6276
  • 31 شهریور 1400 - 13:50
 بهبود جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری
جایگاه کشورمان در شاخص جهانی نوآوری هفت پله ارتقا یافت.

سازمان بین‌المللی مالکیت فکری گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ را منتشر کرد که جمهوری اسلامی ایران با رتبه ۶۰ در سال ۲۰۲۱  جایگاه خود را نسبت به سال ۲۰۲۰ هفت رتبه بهبود داده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: این رتبه، مرهون بهبود وضعیت کشور در شاخص‌های مرتبط با تحقیق و توسعه، تولید با فناوری پیشرفته، و مالکیت فکری (ثبت اختراع و طرح‌های صنعتی) است.

در این گزارش، ایران در بین ۱۰ کشور منطقه آسیای میانه و جنوبی رتبه دوم را کسب کرده است. در این منطقه، هند (رتبه ۴۶)، ایران (رتبه ۶۰) و قزاقستان (رتبه ۷۹) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

به علاوه، ایران در میان ۳۷ کشور با درآمد متوسط به بالا در رده ۱۳ قرار دارد. ایران در مقایسه با تعداد زیادی از کشورهای منطقه و نوظهور نظیر آفریقای جنوبی (رتبه ۶۱)، گرجستان (رتبه ۶۳)، عربستان سعودی (رتبه ۶۶)، قطر (رتبه ۶۸)، عمان (۷۶)، اندونزی (رتبه ۸۷) و بحرین (رتبه ۷۸) رتبه بالاتری کسب کرده است.

همچنین کشورهای ترکیه (رتبه ۴۱)، روسیه (رتبه ۴۵)، مکزیک (رتبه ۵۵) و امارات متحده عربی (رتبه ۳۳) از وضعیت بهتری در مقایسه با ایران در شاخص جهانی نوآوری برخوردار هستند.

گزارش شاخص جهانی نوآوری در چارچوبی متوازن ۸۰ شاخص را در دو دسته ورودی‌های فناوری و نوآوری و خروجی‌های فناوری و نوآوری و ۷ بعد (۵ بعد ورودی و ۲ بعد خروجی) در کشورهای مختلف مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

ابعاد ورودی نوآوری عبارتند از: نهادها؛ سرمایه انسانی و پژوهش؛ زیرساخت؛ پیچیدگی بازار؛  پیچیدگی کسب و کار؛. خروجی‌های دانش و فناوری؛ و خروجی‌های خلاق نیز دو بعد خروجی نوآوری هستند.

عدم توازن وضعیت کشور در ابعاد ورودی و خروجی یکی از نکات مهم در وضعیت ایران در گزارش شاخص جهانی نوآوری است. کسب رتبه ۸۶ در ورودی‌‌ها و رتبه ۴۴ در خروجی‌ها نشان دهنده شکاف این دو دسته (۴۲ رتبه فاصله) است.

در گزارش امسال نیز همانند سال‌های گذشته ایران خروجی‌های نوآوری بیشتری در مقایسه با ورودی‌های نوآوری (محیط نهادی و کسب و کار، و متغیرهای اقتصاد کلان) خلق کرده است.

شاخص تنوع صنایع تولیدی در کشور رتبه ۳۸ در جهان را به خود اختصاص داده که رشد چشم‌گیر در بعد پیچیدگی (بلوغ) بازار را به همراه داشته است.

نکته قابل توجه دیگر، استمرار و بهبود وضعیت برتر در شاخص‌های مرتبط با منتشرات علمی، آموزش عالی، ثبت مالکیت فکری و تولید صنعتی در سطح بین‌المللی است.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6276

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.