9

بومی سازی نسل جدیدی از باتری‌ها بر پایه فناوری فلزهوا

  • کد خبر : 6540
  • 31 فروردین 1401 - 15:49
بومی سازی نسل جدیدی از باتری‌ها بر پایه فناوری فلزهوا
یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است نسل جدیدی از باتری‌های فلز هوا را بومی‌سازی و تولید کند تا ایران نیز در جمع کشورهای محدود دارای فناوری صاحب این محصول قرار بگیرد.

سجاد محرابی مدیرعامل این شرکت با بیان این‌که باتری فلز هوا به‌عنوان باتری‌های نسل آینده معرفی می‌شوند، گفت: این باتری‌ها یک فناوری نوپا و بسیار جدید محسوب می‌شود که بر پایه اکسیژن هوا، جریان الکتریکی تولید می‌کند. این فناوری دارای مزیت نگهداری انرژی با بهترین تراکم و امنیت بالا است.

وی افزود: با توجه به افزایش میزان مصرف انرژی در تجهیزات نسل بعدی و همچنین حرکت جریان زندگی به سمت سیستم‌های هوشمند، تقاضای انرژی رو به افزایش است. باتری‌های حال حاضر به دلیل پایین بودن میزان انرژی مخصوص و چگالی انرژی در آن‌ها قادر به تأمین انرژی در آینده نخواهند بود.

وی ادامه داد: دراین‌بین باتری‌های فلز هوا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود ازجمله تأمین انرژی بالا در ابعاد و حجم کم و قیمت تمام شده پایین نقش به سزایی در آینده ایفا خواهند کرد.

این محصول کاربردهای بسیاری از قبیل تأمین انرژی در صنایع مختلف، جایگزین مناسب سیستم‌های UPS، به‌عنوان باتری در وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم روشنایی اضطراری، تفریحات زیرآبی، تجهیزات پزشکی و نظامی و موارد دیگر را دارد.

محرابی افزود: باتری فلز هوا یک سلول الکتروشیمیایی است که کاتد بیرونی آن، هوای محیط پیرامونی سرشار از اکسیژن است و آند آن یک فلز خالص محسوب می‌شود. این باتری با عملکرد الکترولیت آبی کار می‌کند که در هنگام شارژ شدن و شارژ کردن، آند فلزی را به حالت اکسید درمی‌آورد و در ارتباط با کاتد هوای محیط پیرامون، باعث یک واکنش اکسیداسیون می‌شود. فلز در این باتری‌ها نقش آند دارد و هوا در نقش کاتد عمل می‌کند.

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به توان تولید انرژی بیشتر تا ۵ برابر نسبت به باتری‌های لیتیومی و تا ۴۰ برابر نسبت به باتری‌های سرب اسیدی، حجم و وزن پایین، عمر طولانی، عدم آلودگی محیط‌زیست، عدم تأثیرپذیری از محیط، قابلیت استفاده در محیط مرطوب و ایمنی بالا اشاره کرد.

این باتری‌ها خطرات اشتعال و انفجار را به همراه ندارند و زمان بسیار کوتاهی برای شارژ شدن نیاز دارند، همچنین از آن‌ها می‌توان به‌عنوان باتری‌های رزرو نیز استفاده کرد.

کاتالیست منگنز یکی از مواد اولیه این محصول است که نه‌تنها در باتری‌سازی بلکه در کشاورزی، تصفیه آب، رنگ‌سازی و صنایع مختلف دیگر کاربرد دارد، سالیانه در حوزه باتری از این ماده ۵۰۰ هزار تن مصرف می‌شود و تولید این قطعه می‌تواند در کنار تحول بزرگ، صرفه‌جویی ارزی بسیار بالایی به همراه داشته باشد.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.