4

تجاری سازی دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی در شرکت دانش بنیان ایرانی

  • کد خبر : 6948
  • 16 آبان 1402 - 19:21
تجاری سازی دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی در شرکت دانش بنیان ایرانی
 یک شرکت دانش‌بنیان با تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی گام مهمی در خودکفایی و بومی‌سازی این محصول استراتژیک برداشته است.

شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان با تولید دستگاه سی تی اسکن پزشکی، با تولید این دستگاه به ازای هر دستگاه، ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی می شود و نوآوری‌های فناورانه طرح در سطح ملی و یا بین المللی به گونه‌ای است که بیش از ۸۵ درصد این دستگاه در شرکت بومی سازی شده است

 تولید این محصول همچنین تاثیر شایانی در ارتقای جایگاه کشور در منطقه و دنیا داشته به طوری که ایران در زمینه صاحب این محصول به جمع ۱۰ کشور صاحب فناوری پیوسته است.

برای ساخت این دستگاه، تحقیقات گسترده در زمینه‌ ژنراتور ولتاژ بالا، بردهای کنترل کننده، نرم افزار بازسازی، مکانیک تخت و گانتری، پردازش تصویر، طراحی الگوریتم‌های باز سازی مقاطع تصویری با به روزترین فناوری‌ها، طراحی الگوریتم‌های پیشرفته برای بازسازی مقاطع خارج از میدان دید انجام شده است

 نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که امواج اشعه ایکس به اندام بیمار تابانده می‌شود و از تمام بافت‌هایی که در ان قسمت وجود دارد، عبور می‌کند. مقداری از این اشعه جذب بافت شده و مابقی از طرف مقابل خارج می‌شود که از طریق دتکتورهای حساس دریافت می شود. با تکرار این عمل، چندین فریم از جسم ایجاد می‌شود که نهایتا تصویر جسم از طریق روش های نرم افزاری برای بازسازی تصویر بدست می‌آید.

پاسخ به نیازهای مبرم در زنجیره تامین تجهیزات بیوالکتریک در کشور، طراحی متناسب با نوع کاربرد درمانی و تصویر برداری از تمام بخش‌های بدن یک بیمار از دیگر مزیتهای آن است.

 طراحی بومی و رفع نیازهای کشور و رسیدن به خودکفایی در ساخت سی تی اسکن, امکان دسترسی فنی به تمام مراحل تولید، ساخت، تعمیرات و نگهداری و تقویت خودکفایی کشور در تعمیر و نگهداری این گونه تجهیزات بیوالکتریک، قابلیت دریافت تمام استانداردهای به روز بین المللی، فراهم کردن فرصت صادرات این گونه تجهیزات به تمامی کشورهای منطقه و جهان از ویژگی‌های متمایز این طرح است.

 مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت سپاهان با بیان اینکه این محصول می ‌تواند هم در زمینه تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد و هم اینکه به عنوان شبیه ساز درمان در رادیوتراپی به کار گرفته شود، اظهار داشت: دستگاه سی‌تی اسکن به عنوان یکی از روش های تشخیص پزشکی برای تصویر برداری از انواع بافت های بدن از جمله مغز، قلب، ریه، کبد، کلیه، استخوان، مفصل و سایر اعضا به منظور تشخیص بسیاری از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات عروقی و عصبی، عفونتها، آسیب های فیزیکی و دیگر مشکلات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرید نجات بخش آزادانی با بیان اینکه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس پزشکی کاربردی عمومی در مراکز تصویر برداری پزشکی دارد خاطرنشان کرد: تحقیق و توسعه در این شرکت برای ساخت سی‌تی‌اسکن‌های پیشرفته‌تر و با اسلایس بیشتر ادامه داشته و ساخت نخستین دتکتورهای ریزولوشن مبتنی بر سی موس در کشور گامی بلند برای ساخت سی تی اسکن های پزشکی پیشرفته تر است.

شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان پس از ۸ سال تحقیق و توسعه بر روی دستگاه سی تی اسکن موفق به دریافت پروانه بهره برداری آن از اداره کل تجهیزات پزشکی شده و با تلاش و همت مهندسان این شرکت اولین دستگاه سی تی اسکن کاملا بومی در کشور ساخته و به زودی در مراکز بیمارستانی راه اندازی خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6948
  • نویسنده : مسعود ابراهیمی راد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.