4

مدال طلای مخترع تبریزی در مسابقات جهانی اختراعات روسیه

  • کد خبر : 7011
  • 21 آذر 1402 - 16:53
مدال طلای مخترع تبریزی در مسابقات جهانی اختراعات روسیه
مخترع تبریزی نشان طلا و دیپلم افتخار مسابقات اختراعات، نوآوری و فناوری روسیه را کسب کرد.

به گزارش اراده نیوز؛ در این مسابقات علمی که در ۱۴ رشته برگزار شد، دکتر کامران رحمتی در بخش عمران و محیط زیست با ارایه اختراع نانوآسفالت ضدترک خودترمیم رتبه نخست را از آن خود کرد و فدراسیون علمی و فناوری روسیه نشان طلای این بخش را به وی اعطا کرد.

نانو آسفالت خود ترمیم گر ضد ترک همانطور که از اسمش پیداست ضد ترک است و بر اثر ایجاد ترک در سطح جاده یا خیابان، قبل از اینکه ترک پیش روی کند و بزرگ شود، آسفالت به طور خودکار شروع به ترمیم قسمت ترک خورده کرده و سطح صاف ایجاد می کند.

از دیگر ویژگی مهم آسفالت خود ترمیم گر ضد ترک می توان به ضدیخ بودن آسفالت تولید شده اشاره کرد که باعث کاربرد وسیع آن در مناطق سردسیر و یخبندان می شود.

به گفته دکتر رحمتی، این طرح باعث کاهش ۳۰ درصدی هزینه ها می شود و عمر مفید آن حدود ۵/۲ تا ۳ برابر آسفالت معمولی است.

وی افزود: این اختراع در سال ۲۰۱۲ از طرف فدراسیون جهانی اختراعات و سازمان مالکیت های مادی و معنوی سازمان ملل به عنوان برترین اختراع سال انتخاب شد و پیش تر نیز برنده دو مدال طلا و نشان افتخار از مسابقات جهانی اختراعات شده است.

به گفته وی، این طرح در سال ۱۳۹۵ شمسی برای اولین بار برای اجرا در کشور به شهرداری تبریز ارائه شد که مورد استقبال مدیران وقت شهرداری تبریز قرار نگرفت و در سال ۱۳۹۷ توسط شهرداری تهران در بزرگراه آزادگان نمونه پایلوت آن به صورت موفقیت آمیز اجرا شد اما به خاطر کارشکنی های مدیران وقت شهرداری تهران، متأسفانه این اختراع در کشور اجرایی نشد.

دکتر رحمتی با اشاره به اجرای اولین نمونه موفقیت آمیز اختراع نانو آسفالت ضد ترک در کشور روسیه، از انعقاد قرارداد راه اندازی خط تولید این نوع آسفالت در کشور روسیه همزمان با مسابقات اختراعات، نوآوری و فناوری در این کشور خبر داد.

به گفته این مخترع جوان، نزدیک هزار اختراع از ۱۵۰ کشور در این مسابقات شرکت کرده بودند.

کامران رحمتی شادباد فارغ التحصیل مقطع دکترای سازه‌های هیدرولیکی از دانشگاه تبریز است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=7011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.