3

توسعه هوش مصنوعی کشور، نیازمند ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری

  • کد خبر : 7020
  • 04 دی 1402 - 18:39
توسعه هوش مصنوعی کشور، نیازمند ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری
معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اعلام کرد: برای توسعه زیرساختی و فنی کشور در حوزه هوش مصنوعی حداقل نیاز به ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای سال آینده است.

دهقانی با بیان اینکه اهمیت فناوری هوش مصنوعی و ضرورت توجه به این حوزه، مورد تاکید حاکمیت و مردم قرار گرفته است افزود: پیرو تأکیدات ویژه رییس‌جمهور بر توسعه این فناوری برای همگام بودن و حتی تاثیرگذار بودن در تولیدات علمی و فناورانه، ایجاد شورای راهبری ملی هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و ترکیب اعضای این شورا اعلام شد و مقدمات راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی فراهم شده است.

وی ادامه داد:  مرکز ملی هوش مصنوعی نیز قرار است مرکزی برای توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، داده و ذخیره‌سازی در حوزه هوش مصنوعی باشد به طوری که دولت تصدی‌گری نکند و مردم، توسعه دهنده ابزارها و فناوری‌های هوش مصنوعی باشند.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، فناوری هوش مصنوعی مانند دیگر فناوری‌ها، دامنه موج طولانی مدتی ندارد و مانند سایر فناوری‌ها که میانگین ۲۰ سال طول می‌کشید تا توسعه پیدا کنند و کشورها چنین فرصتی داشتند تا خود را هم‌گام کنند، نیست و کشورها فرصت بسیار کم‌تری – حداکثر ۱۰ سال – در اختیار دارند تا خود را با فرآیند توسعه این فناوری همراه کنند. دنیا در آینده دارای دو دسته کشورهای دارنده هوش مصنوعی و کشورهای فاقد این فناوری خواهد بود.

دهقانی با بیان این‌که تلاش می‌شود در برنامه و بودجه سال آینده، عدد خوبی به توسعه هوش مصنوعی برای بهره‌مندی هرچه بیش‌تر مردم از این فناوری تصویب شود، ادامه داد: در زیرساخت‌ها، مانند دیتاسنترها، مزارع پردازش گرافیکی یا اصطلاحا GPU Farm، ذخیره‌سازها، پردازشگرهای ابری و … برنامه ریزی شده تا حمایت‌های خوبی تحقق پیدا کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری جدی دولت و بخش خصوصی در توسعه زیر‌ساخت‌ها و نرم‌افزارهای حوزه هوش مصنوعی عنوان کرد: با توجه به این‌که برخی از کشورهای همسایه سالیانه حداقل ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه هوش مصنوعی هزینه می‌کنند، اگر فرض کنیم نیمی از این میزان برای توسعه این فناوری در کشورمان مورد قبول است به حداقل پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم که با توجه به رویکرد مثبت دولت سیزدهم نسبت به توسعه این فناوری، وجود نیروی انسانی با کیفیت و توانمندی داخلی این میزان به عنوان بودجه پیش‌بینی به دولت داده شده که امید داریم در جداول بودجه ذکر شود.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=7020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.