6

برگزاری گردهمایی شتاب‌دهنده‌های برتر ایران

  • کد خبر : 7039
  • 19 دی 1402 - 17:45
برگزاری گردهمایی شتاب‌دهنده‌های برتر ایران
گردهمایی شتاب‌دهنده‌های برتر ایران با هدف شبکه‌سازی و اشتراک دانش و تجربه و اطلاع از آخرین حمایت‌ها و امکانات نهاد‌های دولتی از جمله معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در تهران برگزار شد.

بررسی دستورالعمل شتابدهنده‌ها، بررسی سیاست‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این حوزه، اعمال روال جدید ارزیابی، انتقال تجربیات موفق شتابدهنده‌ها، توسعه همکاری‎‌ها و شبکه‌سازی و آموزش از جمله اهداف برگزاری این رویداد دو روزه بود که با حضور بیش از ۵۰ شتابدهنده از ۱۵ استان کشور برگزار شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در این گردهمایی از تحول ساختاری شتابدهنده‌ها مبتنی بر شتاب‌دهی شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری و توسعه دهنده بازار اقتصاد دانش‌بنیان سخن گفت.
روح الله دهقانی خاطرنشان کرد: بر مبنای ساختار جدید شناسایی و ارزیابی، شتابدهنده‌ها، دو مأموریت «توسعه فناوری» و «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» را در دستور کارشان دارند.
وی افزود: شتابدهنده‌ها بر اساس رویکرد جدید یا فناوری را توسعه می‌دهند یعنی شتابدهنده‌هایی تخصصی که آزمایشگاه، فضای پژوهش، تحقیق و‌توسعه فرمولاسیون و ساخت نمونه‌های اولیه را در اختیار شرکت‌ها و تیم‌ها قرار می‌دهند یا شتابدهنده‌های از جنس کارآفرینی، بازار و اقتصاد هستند که از یک فناوری موجود، به کمک خلاقیت و نوآوری بازار و ارزش افزوده تولید می‌کنند. جنس حمایت این شتاب‌دهنده‌ها از نوع فروش، بازار، تأمین مالی و ضمانت‌نامه‌ها، کارگاه تولید و… است.
وی تأکید کرد: در دور جدید فعالیت شتاب‌دهنده‌ها، رویکرد حمایت هدفمند و متمرکز بر کار‌های بزرگ، مد نظر قرار گرفته است و به جای خرد کردن حمایت‌ها به چندین حمایت کم اثر یا بی‌اثر، طرح‌های اثرگذار و راهبردی، در راستای همین تحول رویکردی انجام می‌شود.
دهقانی با بیان این‌که به دنبال ایجاد موج جدید هدفمند و معنادار متناسب با جنس شتاب‌دهی هستیم، ادامه داد: حمایت‌های پیش‌بینی شده در معاونت علمی، هم از جنس حمایت‌های خاص و همچنین حمایت‌های ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان از جمله اعتبار مالیاتی است و خوشبختانه تاکنون بیش از دو برابر بودجه معاونت علمی، در قالب اعتبار مالیاتی چه در سرمایه‌گذاری و نیز تحقیق و توسعه عرضه شده به طوری که بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه جذب شده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: شتابدهنده‌هایی که معاونت علمی تأیید می‌کند و پارک فناوری پردیس کارگزار آن است، همگی دانش‌بنیان هستند و اعطای این گواهی، نشان از اعتبار و کارآمدی این شتابدهنده‌ها، در مسیر توسعه بازار و توسعه فناوری شرکت‌ها دارد و باعث می‌شود که یک هویت مشخص به این شتابدهنده‌ها تخصیص پیدا کند و موج جدیدی از توسعه فناوری و توسعه بازار را رقم بزند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم به تشریح بسته حمایتی صندوق نوآوری و فناوری از شتاب دهنده های دانش بنیان پرداخت و گفت: تامین مالیات استارتاپ ها در مراحل اولیه رشد به صورت غیر مستقیم و از طریق شتاب دهنده های دانش بنیان در نظر گرفته شده است و سه ساحت اعم از تسهیلات، توانمندسازی بلاعوض و سرمایه گذاری را شامل میشود.

سیاوش ملکی فر در توضیح این طرق تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۳۰ میلیارد ریال)، توسعه خدمات شتاب دهی(تسهیلات قرض‌الحسنه متناسب با برنامه جذب هسته ها و ارائه خدمات شتاب دهی تا سقف ۳۰ میلیارد ریال)، تجهیزات پیشرفته (برای تامین تجهیزات فنی در قالب تسهیلات قبل از تولید صنعتی) و نهایتا اشتغال(تبصره ۱۸ و ایجاد اشتغال جدید تا سقف ۳۰ میلیارد ریال) اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه توانمندسازی تامین فضای برگزاری رویدادها، برگزاری رویدادهای پیش شتاب دهی و ارائه به سرمایه گذار، کمک هزینه تحقیق و توسعه تا سقف ۵طرح و هر طرح تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال در دستور کار داریم.

به گفته وی, مشارکت و سرمایه‌گذاری در استارتاپ ها و هسته های فناور شتاب دهنده ها حداکثر تا دو برابر آورده شتاب دهنده و سایر اجزای سرمایه گذاری است.

ملکی‌فر همچنین در خصوص عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شتاب دهنده ها تصریح کرد: ۶۱٫۳ میلیارد تومان در حوزه توانمندسازی، ۶۰ میلیارد تومان در حوزه هم سرمایه‌گذاری و ۷۴ میلیارد تومان در حوزه تسهیلات پرداختی به ۱۱۴ شتاب دهنده دانش بنیان ارائه شده است.

به گفته دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، طی این رویداد شتابدهنده‌ها از آخرین حمایت‌ها و امکانات نهاد‌های دولتی مطلع شده و مقدمات ایجاد فرصت‌های گسترده‌تر برای شتابدهنده‌ها فراهـم شد تا برنامه‌ها و استارتاپ‌های خود را به مراحل بالاتری ارتقا دهند که در نتیجه، برای جامعه ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
محمدجواد صدری مهر افزود: با توجه به اهمیت شتابدهنده‌ها، حمایت از آن‌ها باید به عنوان یک اولویت ملی در نظر گرفته شود.
شتابدهنده یا Accelerator مؤسساتی هستند که توسط کارآفرینان یا مشاوران با‌تجربه تأسیس می‌شوند و به شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های در حال رشد تا رسیدن به شرایط پایدار و سود‌ده هدایت و حمایت فکری، فنی و مالی می‌کنند.
شتاب‌دهنده مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی را مهیا می‌سازد و به کسب‌وکار‌های نوپا و تازه تأسیس خدمات مورد نیاز برای رشد و بقا را ارائه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=7039
  • نویسنده : جواد بیرام‌زاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.