5

ایران در رتبه دوم اقتصاد نوآور برتر منطقه آسیای مرکزی و جنوبی

  • کد خبر : 7045
  • 23 دی 1402 - 18:57
ایران در رتبه دوم اقتصاد نوآور برتر منطقه آسیای مرکزی و جنوبی
جمهوری اسلامی ایران، در اقتصاد نوآور برتر در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی در سال ۲۰۲۳ رتبه دوم را کسب کرد.

بر اساس گزارش سازمان مالکیت فکری جهانی، در اقتصاد نوآور برتر در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، در سال ۲۰۲۳ کشور‌های هند، ایران و قزاقستان به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.
بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته میلادی در چهار شاخص نوآوری و فناوری شامل خروجی‌های خلاق، خروجی‌های دانش و فناوری، پژوهش و سرمایه انسانی و پیچیدگی کسب و کار به ترتیب رتبه‌های ۴۳، ۵۵، ۶۰ و ۱۱۷ جهانی را کسب کرده است.

در این رده‌بندی، در منطقه آسیای شرقی و جنوب شرقی هم کشور‌های سنگاپور، کره و چین به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.
همچنین گزارش‌های شاخص جهانی نوآوری، در بین کشور‌هایی که طی دهه گذشته بیشترین رشد و صعود را داشته‌اند نشان می‌دهد کشورمان با ۵۱ پله بیشترین صعود را داشته است.
بر اساس رصد فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و کشـور‌های پیشـرو اسـلامی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آن را منتشر کرده است، در بازه زمانی ۱۰ ساله ۲۰۲۳-۲۰۱۳ بر اساس اختراعات پایگاه PATENTS US بیشترین اختراعات در کشور‌های ایالت متحده آمریکا، ژاپن و کره بوده و ایران با ۱۷۶۸ پروانه ثبت اختراع رتبه ۵۱ جهان را از آن خود کرده است.
در بین کشور‌های اسلامی هم به لحاظ تعداد پروانه ثبت اختراع ایران با ۱۷۶۸ پروانه ثبت اختراع در رتبه ۵ را از آن خود کرده است و کشور‌های عربستان سعودی با ۱۷۰۸۸، مالزی با ۸۱۱۶ و ترکیه با ۵۷۶۵ به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم کشور‌های اسلامی قرار دارند.

اما درصد پروانه‌های ثبت اختراع به انتشارات علمی در ایران(درصد اختراع به مقاله) ۳۲ صدم درصد است این در حالی است که این عدد در بسیاری از کشور‌های پیشرو در ثبت اختراعات مانند ژاپن، تایوان، کره و آمریکا به ترتیب با بیش از ۸۶ درصد، ۷۰ درصد، ۵۴ درصد و ۴۵ درصد می‌باشد که این شاخص نشان می‌دهد که تعداد تولیدات فنی و نوآوری در کشورمان به نسبت اختراعات پیش نرفته است.

اخبار مرتبط:

ایران در رتبه چهارم نانوفناوری دنیا

حضور ۳۹ دانشگاه ایران در رتبه بندی موضوعی ISC

ارتقاء جایگاه ایران در شاخص های نوآوری جهانی

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=7045
  • نویسنده : مسعود ابراهیمی‌ راد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.