15

استفاده از افزودنی‌ نانوسیال ایرانی برای خنک کردن نیروگاه‌ها و قطارها

  • کد خبر : 2072
  • 13 آذر 1398 - 21:38
استفاده از افزودنی‌ نانوسیال ایرانی برای خنک کردن نیروگاه‌ها و قطارها
پژوهشگران کشورمان موفق به تولید افزودنی خنک‌کننده آب رادیاتور (کولانت DZ) شدند که موجب بهبود عملکرد سامانه‌های نیروگاهی و قطارها می‌شود.

به گزارش اراده نیوز؛ مدیر فروش شرکت تامین نانو ساختار آویژه گفت:این شرکت موفق شده است نک‌کننده آب رادیاتور (کولانت DZ) را تولید کرند که با استفاده از نانو سیال های ناشی از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش داده و مصرف انرژی را کاهش می دهند.

مسعود امیری افزود:این افزودنی در پروژه‌های مختلف نظیر نیروگاه‌هایی در تهران و کهنوج و همچنین قطارهای شرکت رجا استفاده شده است.

وی بیان کرد:این محصول در نیروگاه طرشت تهران برای خنک کردن سیستم‌های نیروگاهی استفاده شده است، همچنین شرکت رجا برای خنک کردن موتورهای دیزل لوکوموتیو و نیروگاه کهنوج برای خنک کردن تجهیزات تولید برق از این نانوسیال استفاده کرده است.

امیری با بیان اینکه  در این محصول از نانوذرات مس و نقره استفاده شده بیان کرد:این نانوسیال به صورت افزودنی به آب افزوده می‌شود که موجب افزایش انتقال حرارت در سامانه‌ها می‌شود.

به گفته وی در فصل‌های گرم سال به دلیل بالا رفتن دمای هوا، سیستم‌های نیروگاهی داغ می‌شوند، از این رو باید میزان تولید برق را چند مگاوات کاهش داد تا دمای دستگاه‌ها از حد مشخصی بالاتر نرود. استفاده از این نانوسیال موجب شده تا بتوان بدون کاهش تولید برق، دمای تجهیزات را در حد بهینه تثبیت کرد، نتایج نشان داده که این نانوسیال‌ها چهار برابر هزینه خود، ارزش در فرآیند ایجاد می‌کنند.

امیری تاکید کرد: با توجه به این که نانوسیال‌ها تنها در سیکل‌های بسته کار می‌کنند و قابلیت استفاده در سیکل‌های باز را ندارند، ما به سراغ فناوری دیگری رفتیم و در حال حاضر از نانوپوشش نیز برای بهبود انتقال حرارت استفاده می‌کنیم. این نانوپوشش‌ها به شدت موردتوجه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور قرار گرفته است.

دیر فروش شرکت تامین نانو ساختار آویژه یادآور شد: این نانوسیال در مبدل‌های خنک‌کننده، ژنراتور دیزل، نیروگاه‌ها، ماشین‌آلات معدن و کشاورزی، سیستم‌های سرمایش و چیلرها، موتورهای دیزل (کامیون و اتوبوس) و انواع خودروهای سواری قابل استفاده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.