17

تولید تخم مرغ غنی شده بجای مکمل اسید فولیک

  • کد خبر : 2731
  • 20 فروردین 1399 - 11:59
تولید تخم مرغ غنی شده بجای مکمل اسید فولیک
محققان یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید تخم مرغ غنی شده با اسیدفولیک به‌عنوان یک محصول فراسودمند و کاملا دانش‌بنیان شدند که مزایای قابل‌توجهی نسبت به قرص‌های اسیدفولیک موجود در بازار دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هم‌اندیشان اوین تاک مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: محصول تخم مرغ غنی شده با اسیدفولیک نتیجه چندین سال کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان است که به مرحله تجاری‌سازی رسید. امروز نیز این نوع تخم‌مرغ در سطح استان اصفهان به تولید انبوه رسیده است.

حامد عابدی حوزه فعالیت این شرکت را تحقیق و تولید فراورده‌های خاص و فراسودمند از منابع دام، طیور، زنبورعسل و ‌آبزیان معرفی کرد و گفت: این تولیدات با توجه به کمبودهای تغذیه‌ای شایع در سطح جامعه و به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر طراحی و تولید می‌شوند.

وی افزود: تفاوت این تخم‌مرغ با مکمل‌های اسیدفولیک یا قرص‌های آهن موجود در داروخانه این است که این نوع اسیدفولیک با نام علمی فولات به‌گونه‌ای طراحی‌شده که در بدن انسان تا میزان بیش از ۹۵درصد جذب می‌شود درحالی‌که قرص‌ها این حد جذب را نداشته و ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تاکید کرد: این نوع اسیدفولیک غنی‌شده در تخم مرغ غنی شده  کاملا مطابق با اسیدفولیک موردنیاز بدن است و همین وجه تمایز این محصول است. تخم‌مرغ‌های غنی‌شده با اسیدفولیک برای تمام مصرف‌کنندگان و به‌طور ویژه خانم‌های باردار، کودکان و بیماران قلبی-عروقی توصیه می‌شود.

عابدی میزان اسیدفولیک موجود در این محصول را بیش‌ازحد استاندارد غنی‌سازی اعلام کرد و افزود: این تخم‌مرغ غنی‌شده حدود ۵ تا ۷ برابر اسیدفولیک بیشتری نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی دارد، این در حالی است که معمول و استاندارد غنی‌سازی اسیدفولیک در تخم‌مرغ تنها ۲ برابر است.

وی در خصوص مزایای این محصول نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی، توضیح داد: تخم‌مرغ‌های غنی‌شده با اسیدفولیک می‌تواند از بروز نقص مادرزادی کانال عصبی در جنین جلوگیری کرده و در متابولیسم پروتئین و تقویت رشد طبیعی تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: از دیگر مزایای آن نیز می‌توان به افزایش گلبول‌های قرمز و جلوگیری از کم‌خونی، کاهش سطح هموسیستئین خون و جلوگیری از گرفتگی عروق، تأثیرگذاری در تولید آنتی‌بادی، ارتقا سطح ایمنی و همچنین جلوگیری از بروز آلزایمر، پوکی استخوان و کاهش میل جنسی به سبب کهولت سن اشاره کرد.

عابدی بابیان اینکه تخم‌مرغ غنی‌شده با اسیدفولیک برای اولین بار در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: در نظر داریم به‌عنوان اولین شرکت تولیدکننده این نوع تخم‌مرغ، با افزایش خط تولید، این محصول را در سطح کشور توزیع کرده و در ادامه مسیر به صادرات خواهیم رسید.

وی، بازار تولید غذاهای فراسودمند را پرسود دانست و اضافه کرد: بخشی از تولیدات تخم‌مرغ درون کشور، مازاد است که به عقیده ما این مازاد بودن به معنای این است که باید فرهنگ مصرف تخم‌مرغ افزایش داد. می‌توانیم این میزان را به چرخه صادرات برسانیم. زیرا این بازار تولیدی پرسود و با درآمد ۹۰میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ بوده اما متاسفانه ما سهمی از این بازار نداریم و امیدواریم با فعالیت‌هایی که در حال انجام آن هستیم بتوانیم به این بازار راه یابیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هم‌اندیشان اوین تاک همچنین در خصوص وضعیت این محصول دانش‌بنیان در بازار داخلی، تصریح کرد: از ۱۲ بهمن‌ماه و با آغاز دهه فجر این محصول روانه بازار شده و استقبال خوبی نیز به‌عمل‌آمده است. امیدواریم تا چند ماه آینده در بخشی از سبد خرید مردم نیز قرار گیرد. سختی‌های زیادی درراه گرفتن مجوزها و لیبل‌های موردنیاز کشیدیم و خواستار کاهش سختگیری‌ها و افزایش اعتماد به شرکت‌های فن‌آور و دانش‌بنیان هستیم.

اخبار مرتبط:

دستیابی به فناوری تولید پودرعسل

بازار روسیه و ازبکستان به دانش‌بنیان‌ها معرفی می‌شود

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2731

برچسب ها

مطالب بیشتر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.