11

محققان ایرانی نانوپوشش هوشمند بازدارنده خوردگی ساختند

  • کد خبر : 3809
  • 10 شهریور 1399 - 11:57
محققان ایرانی نانوپوشش هوشمند بازدارنده خوردگی ساختند
محققان دانشکده فنی دانشگاه تهران موفق شدند، با ارائه طرحی برای به‌کاربردن یک پوشش هوشمند روی سازه‌های فلزی با جلوگیری از نیاز به جایگزینی زیرلایه‌های دارای پوشش آسیب‌دیده، اثر قابل‌توجهی در کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری فلزات و آلیاژهای پوشش داده‌شده در صنعت ایجاد کنند.

به گزارش اراده نیوز،دانشیار دانشکده فنی دانشگاه تهران،گفت:این پوشش هوشمند در همه صنایع درگیر با معضل خوردگی به‌خصوص صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و خطوط انتقال انرژی کاربرد دارد و می تواند به بهبود خواص ضدخوردگی پوشش‌های آلی به‌کاررفته در این صنایع منجر شود.

 

رضا نادری بااشاره به اینکه خوردگی امروزه به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین چالش‌های صنایع مطرح است که به‌طور متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد تولید ناخالص کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است،افزود:از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین روش‌های کنترلی، استفاده از پوشش‌های آلی بوده است ،که با توجه به شرایط عملیاتی اعمال این پوشش‌ها بر روی سازه‌های فلزی، مثلاً بر روی خطوط انتقال انرژی، امکان آسیب‌دیدگی سطحی آن‌ها حین یا پس از بهره‌برداری از سطح پوشش داده شده وجود دارد.

 

او درباره دستاوردهای این پژوهش گفت:با توجه به شرایط اقلیمی خاص ایران و هزینه‌های فزاینده خوردگی در صنایع کشور به خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، یافتن روش‌هایی برای کنترل خوردگی همواره مدنظر پژوهشگران بوده است.

 

دانشیار دانشکده فنی دانشگاه تهران،بابیان اینکه استفاده از پوشش‌های آلی، امروزه به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های کنترل خوردگی مطرح است،افزود:این در حالی است که عموماً پس از ایجاد آسیب سطحی به این پوشش‌ها خواص ضدخوردگی آن‌ها به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

 

نادری با اشاره به هوشمند بودن این نانوپوشش‌ها گفت: نانوذرات مورد استفاده در این پژوهش، نانوصفحات اکسید گرافن بوده است که توسط نانوذرات کمپلکس بر پایه سریم، اصلاح سطحی شده است، در این تحقیق با توجه به بار سطحی (پتانسیل زتا) خاص اکسید گرافن در محیط‌هایی با اسیدیته مختلف، سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که بازدارنده‌های جذب شده بر روی سطح این نانوصفحات در ناحیه خراش آزاد شده و منجر به ترمیم ناحیه آسیب‌دیده پوشش شود.

 

او خاطرنشان کرد: با توجه به جهانی بودن معضل خوردگی در صنایع و اهمیت کنترل آن در اقلیم خاص ایران به خصوص در شرایط اقلیمی خلیج فارس که بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی در آن متمرکز شده است، استفاده از این پوشش می‌تواند به کاهش هزینه‌های ناشی از خوردگی در این صنایع بینجامد.

 

طرح حاضر ماحصل یک پروژه دانشگاهی است که با همکاری رضا نادری، دانشیار دانشکده فنی دانشگاه تهران به‌عنوان استاد راهنمای اول، بهرام رمضان‌زاده، دانشیار پژوهشگاه رنگ به‌عنوان استاد راهنمای دوم و علی‌اصغر جاویدپرور، دانشجوی دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام شده است.

 

این مقاله با عنوان L-cysteine reduced/functionalized graphene oxide application as a smart/control release  nanocarrier of sustainable cerium ions for epoxy coating anticorrosion properties improvement برای انتشار در مجله Journal of Hazardous Materials مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

اخبارمرتبط:

تولید محلول های ضدعفونی کننده نانویی

اگزوز خودروها با نانو پوشش‌های مقاوم به حرارت مجهز می‌شوند

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.