4

گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار

  • کد خبر : 7002
  • 20 آذر 1402 - 19:16
گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار
همزمان با فرا رسیدن هفته پژوهش، بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در تهران گشایش یافت.

به گزارش اراده نیوز؛ این نمایشگاه با هدف ارائه تازه ترین دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و نوآورانه حوزه پژوهش و فناوری، بررسی چالش‌های فراروی حوزه‌های مرتبط با پژوهش، فناوری و نوآوری، آشنایی سازمان‌ها و نهادهای گوناگون و بخش‌های مختلف صنعتی کشور با توان داخلی در حوزه های پژوهش و فناوری، ابزاری مناسب برای شبکه‌سازی و ایجاد پیوند میان تقاضای دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دولتی و غیردولتی و عرضه فناوری توسط استادان، کمک به رفع نیازهای کشور توسط ظرفیت‌های علمی و تخصصی داخلی کشور و افزایش اثربخشی زیست بوم نوآوری و فناوری در توسعه اقتصاد ملی برگزار می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به تولید ۳۵ درصد مقالات علمی دانشمندان ایران با مشارکت بین‌المللی گفت: مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی پذیرفته شده است.

محمدعلی زلفی گل افزود: به لطف پیروزی انقلاب اسلامی امروز تعداد اسناد علمی ایران بالغ بر ۷۸ هزار سند علمی است، امسال در نمایشگاه، ۲ هزار و ۲۰۲ محصول جدید توسط فناوران کشور ارائه شده که سطح امادگی فناوری آن بین ۴ تا ۵ است. امروزه در کشور ما بالغ بر ۹۳۰ دانشمند یک درصد بین‌المللی حضور دارند، ۲ هزار و ۲۴۰ دانشمند ۲ درصد و ۴۰۰ دانشمند ۱ درصد علوم انسانی داریم که در پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت شده‌اند.

وی مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را نیروهای متخصصی دانست که برای کشور افتخار می‌آفرینند.

وزیر علوم با تاکید بر تحقیقات بین‌رشته‌ای اظهار داشت: تلاش می‌کنیم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری نباشد و علوم پایه، علوم انسانی، تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای هم‌زمان توسعه پیدا کنند. برج علم کشور خودنمایی می‌کند و رتبه اول علمی را در منطقه داریم، اما برج فناوری کشور تازه در حال برافراشته شدن و قد کشیدن است.

زلفی گل گفت: امروز حدود ۸۳ صدم درصد تولید ناخالص داخلی برای تحقیق و توسعه هزینه می‌شود، بر اساس لایحه برنامه توسعه هفتم باید به ۲ درصد برسد‌. اگر قرار است در فناوری هم رشد کنیم این ۲درصد باید تحقق پیدا کند و تلاش کنیم احکام برنامه توسعه هفتم اجرایی شود.

وی تصریح کرد: هدف علم و دانش، ایجاد رفاه، آسایش و سلامت برای جامعه است و باید بدانیم بدون تولید علم مرجعیت محقق نمی‌شود و باید قدردان تولید علم باشیم، ولی این علم باید در جایگاه خود به خوبی مصرف شود‌. در وزارت علوم هم در زمینه مرجعیت علمی تولید ثروت از دانش و خلق فناوری گام برداریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور هم با بیان این که سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی که در سیاست های ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ۴ درصد پیش‌بینی شده در بهترین حالت از ۰٫۸ درصد فراتر نمی‌رود اظهار داشت: تنها در صورتی که میزان سرمایه‌گذاری در این عرصه به بالای ۱٫۵ درصد افزایش یابد، ممکن است به هدف پیش‌بینی شده در افق ۱۴۰۴ برسیم.

دهقانی با بیان این‌که دانشگاهها را یکی از مبدأهای شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و پژوهش‌های فناوری‌محورخواند و تصریح کرد: امیدوارم با خون تازه‌ای که به واسطه اجرای این بند از قانون جهش تولید دانش‌بنیان به شریان تحقیق و پژوهش کشور جاری می‌شود، سال آینده شاهد پویایی بسیار بیش‌تر در حوزه پژوهش‌های علمی باشیم.

وی افزود: پژوهش، کاشتن و برنامه‌ریزی برای آینده است و امیدوارم بذرهایی که امروز در عرصه پژوهش کاشته می‌شوند، بتوانند سال‌های آینده نهال‌های پربار فناوری و ارزش افزوده را حاصل کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به این‌که هزینه‌کرد کشورها در تحقیق و توسعه، کاربردی‌سازی پژوهش‌ها و توسعه فناوری، از مهم‌ترین معیارهای توسعه است، یادآور شد: اگرچه میزان تولید علم، به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اساسی در رشد کشورها به شمار می‌رود، اما سرانه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه موضوع بسیار مهمی است که کم‌تر بدان توجه شده است.

وی بر اهمیت رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش تحقیق و توسعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه درایران برخلاف رویه دنیا، دو سوم هزینه های تحقیق و توسعه دولتی و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می شود درحالی که در دنیا دو سوم هزینه های تحقیق و توسعه توسط کسب و کارها و بخش خصوصی تامین می شود؛ بنابراین در سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه عقب هستیم .

وی خاطرنشان کرد: یکی از معیارهای مهم رشد که فراتر از تولید مقاله و تعداد دانشجو است بحث هزینه‌های تحقیق و توسعه بالاخص در حوزه‌های فناورانه است. در واقع سرانه تحقیق و توسعه در هر کشور یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها است و این که به صرف کاهش تعداد مقالات در برخی رشته ها در سال‌های اخیر تصور کنیم که رشد علمی کشور کاهش پیدا کرده است، قطعاً یک اشتباه راهبردی است.

بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از امروز تا چهارشنبه ۲۲ آذر از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ در مصلای امام خمینی(ره) دایر است.

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=7002
  • نویسنده : مسعود ابراهیمی راد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.