11

بومی سازی محلول ویژه استخراج مس در کشور

  • کد خبر : 6401
  • 17 آذر 1400 - 13:20
بومی سازی محلول ویژه استخراج مس در کشور
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: محلولی که به عنوان ماده اصلی در استخراج مس مورد استفاده قرار می‌گیرد، بومی شد تا نیاز این صنعت به واردات این ترکیب شیمیایی برطرف شود.

علی مرادی مدیرعامل شرکت ناب اکسیر پایا شیمی با بیان اینکه این محصول ماده‌ای حیاتی برای فرآیند استخراج مس است گفت: تمام کارخانجات یا فرآیندهایی که مس را به روش حلالی تولید می‌کنند به این ماده به‌شدت احتیاج دارند.

ماده استخراج‌کننده مس، به ‌عنوان ماده اصلی و راهبردی در فرآیند لیچینگ یا استخراج حلالی مس بکار می‌رود.

هماهنگی و سرعت واکنش بالا، میزان جذب بالای مس از  PLS، پایین‌ترین زمان جدایش، میزان رهاسازی و انتقال مس عالی، انحلال انتخابی مس از دیگر فلزات محلول به خصوص آهن و منگنز و همچنین عدم تشکیل کراد و ناخالصی نامطلوب از ویژگی‌های این محصول است.

از مزیت‌های این محصول می‌توان به قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی خود، در دسترس بودن برای مشتری و همچنین کیفیت مناسب آن اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ناب اکسیر پایا شیمی در خصوص ماده استخراج کننده مس عنوان کرد: بدون هیچ کمک خارجی توانسته‌ایم دانش فنی این ماده شیمیایی را با بهره‌گیری از روش حذف و خطا، کار مداوم آزمایشگاهی و مطالعات علمی این ماده دانش‌محور را به تولید صنعتی برسانیم.

سنگ‌های مس به دو دسته‌ی سولفیدی و اکسیدی تقسیم می‌شوند. فرآوری سنگ‌های مس سولفیدی، معمولا از طریق ذوب صورت انجام می‌شود.اما کانی‌های اکسیدی مس عموماً با روش لیچینگ و با استفاده از اسیدسولفوریک فرآوری می‌شوند.

سپس در فرآیند جداسازی، به کمک حلال آلی مانند کروزن و یک ماده استخراج‌کننده، یون مس به فاز آلی منتقل و پس از آن با انجام رهاسازی، به درون محلول الکترولیت منتقل می‌شود. درنهایت طی فرآیند استخراج الکتریکی، مس به‌صورت ورق‌های کاتدی به دست می‌آید.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.