روح الله دهقانی در نشستی با مدیران عامل شرکتهای مدیریت صادرات کشور گفت: معاونت علمی در نظر دارد با همفکری جمعی توانمند از شرکتهای مدیریت صادرات، ریلگذاری و ایجاد یک گروه متخصص، اختیارات و حمایت های لازم برای مدیریت صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان را نیز به این گروه متخصص اعطا می کند.
وی اضافه کرد: در قالب این همکاری مشترک بین معاونت علمی و شرکتهای توانمند عرصه مدیریت صادرات، ریلگذاری مسیر و گشایش دروازه صادراتی بازارهای هدف به روی محصولات و خدمات دانشبنیان محقق میشود.
وی افزود: این کار را با همکاری ۱۰ شرکت EMC پیش میبریم و به کمک این برند شاخص متشکل از متخصصان مدیریت صادرات از بخش خصوصی و اعطای اختیارات و حمایت های معاونت علمی، موضوع صادراتی شدن محصولات و خدماتی را که دارای ظرفیت بالقوه صادراتی هستند دنبال میکنیم.
وی با بیان اینکه رویکرد معاونت علمی، حرکت منطبق با الزامات و نظرات بخش خصوصی است، ادامه داد: نگاهمان این است که موضوعات و محورهایی را که با بخش خصوصی هم نظر هستیم و نسبت به آنها توافق داریم، مورد حمایت قرار دهیم و آن چه را که بخش خصوصی به عنوان متخصص و صاحب تجربه در حوزه صادرات میداند و می تواند انجام دهد تسهیل و حمایت می کنیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور، ایجاد یک شرکت برجسته و توانمند مشترک در حوزه مدیریت صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان به کمک فعالان صاحب تجربه که جوانتر هستند و برای حرکت در مسیر صادرات دانشبنیان انرژی، انگیزه و علاقه کافی دارند را هدف این برنامه دانست.
وی گفت: تلاش داریم با خلق این EMC دانشبنیان یک مسیر رسمی و مشخص برای تحقق صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان تعریف شود تا گشایش دروازه و ریلگذاری مسیر صادرات دانشبنیانی به صورت تخصصی و جامع صورت بگیرد که در این مسیر جنس حمایت های معاونت علمی نه از جنس ایجاد محدودیت و صدور مجوز، بلکه از جنس اعتباربخشی و حمایتهای تسهیلگرانه است.
معاون علمی، فناوری رییسجمهور با اشاره به نقش توانمندیها و خدمات صادراتی در رونق زیستبوم دانشبنیان یادآور شد: شرکتهای مدیریت صادراتی (EMC) دانشبنیانهای عرصه صادرات هستند که با تجربه، تخصص و توانمندیشان میتوانند مسیر را برای ورود یک محصول یا خدمت، به بازار کشور هدف هموار کنند.
وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات دانشبنیان یک خدمت دانشبنیان محسوب میشود و نیازمند تخصص است، ادامه داد: همانگونه که طراحی و ساخت با استفاده از فناوری به تولید یک محصول دانشبنیان منجر میشود، صادرات محصول دانشبنیان نیز در شمار خدمات دانشبنیان قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات، نیازمند مجموعهای از تخصصها و مهارتها است که استفاده دقیق و هوشمندانه از این توانمندیها در نهایت ورود یک محصول یا یک خدمت دانش بنیان به بازار کشورهای هدف را رقم میزند.
دهقانی افزود: تشخیص توانمند بودن یک شرکت دانشبنیان برای ورود به بازار بینالمللی و شناخت مقصد صادراتی، مسئولیت سنگین و کار مهمی است که یک گروه متخصص و توانمند از شرکتهای مدیریت صادرات را میطلبد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری با بیان اینکه لازمه موفقیت یک شرکت دانشبنیان تخصیص بازار و ایجاد مسیری هموار برای حضور در بازارهای جهانی است عنوان کرد: آنچه که زنجیره ارزش فناوری را تکامل میبخشد، حضور در بازارهای داخلی و بینالمللی یک محصول یا خدمت دانشبنیان است.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای کشور در عرصه دانشبنیان را میتوان تمرکز بیش از حد بر روی ساخت محصول و تکنیکزدگی در نگاه عموم جامعه دانست، در حالیکه برای موفقیت حوزه دانشبنیان، بیش از هر چیزی به متخصصانی از حوزه کسب و کار و بازار احتیاج داریم. در واقع مهمترین چالش در مسیر تکامل جریان علم و فناوری و اقتصاد آن کمبود متخصصانی است که بتوانند بازارسازی کنند و محصول را بفروشند.