6

تعداد شرکتهای دانش بنیان تا پایان امسال به ۱۱هزار واحد می رسد

  • کد خبر : 6913
  • 04 شهریور 1402 - 12:49
تعداد شرکتهای دانش بنیان تا پایان امسال به ۱۱هزار واحد می رسد
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری پیش بینی کرد تا پایان سال تعداد شرکتهای دانش بنیان کشور به 11 هزار و در سال آینده به 15 هزار شرکت برسد.

دهقانی با اشاره به عزم جدی برای توسعه کمی و کیفی شرکتهای دانش بنیان گفت: این معاونت، یک نظام ارزیابی و حمایت دارد که برای رسیدن به کمیت و کیفیت، ارتقای جدی نظام ارزیابی دانش بنیان ها را در دستور کار قرار دادیم که علاوه بر سطح فناوری شرکت ها به میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت ها نیز توجه جدی دارد.

وی افزود: این نظام جدید باعث شده است شرکت هایی که محصول نداشتند اما روی موضوعی مشخص به سوی مستقیم و متمرکز در مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری کار می‌کردند وارد چرخه حمایتی و زیست‌بوم دانش بنیان‌ شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری ادامه داد: بر اساس نظام ارزیابی جدید، حمایت های خوبی به شرکت هایی می‌رسد که پیش از رسیدن به محصول به حمایت نیاز دارند. شرکت های دانش بنیان نوپایی که زیر پنج سال عمر دارند و در فرآیند حوزه تحقیق و توسعه کار می کنند می‌توانند از حمایت‌های دانش بنیانی برخوردار شوند.

دهقانی با اشاره به محول شدن بخشی از اختیارات معاونت علمی، در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به پارک های علم و فناوری تراز و توانمند گفت: در آغاز پنج پارک علم و فناوری معتمد و توانمند برای شروع، کار ارزیابی را انجام می دهند و تایید تهایی توسط معاونت علمی انجام خواهد شد که این امر به افزایش سرعت ارزیابی و دانش بنیان شدن شرکت ها کمک می کند.

وی یکی دیگر از راهکارهای افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ دانست و افزود: شرکت های بزرگ تر و توانمند را برای ایجاد شرکت های زایشی تشویق و حمایت می‌کنیم که در این روش، شرکت های منطبق با نیاز بازار، در دل شرکت هایی توانمند که بالغ شده اند و بازار را می شناسند شکل می‌گیرند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری تاکید کرد: یکی از عوامل بالندگی و بلوغ امروز زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور، حمایت شخص مقام معظم رهبری است که حداقل سه دهه است بر گفتمان علم و فناوری تاکید داشته و با صدای رسا از جریان علم و فناوری کشور دفاع کرده اند که در مواردی کم نظیر و بی نظیر بوده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر دهه‌های اخیر متخصصان و دانشمندان ایرانی در فتح قله‌های علمی و فناورانه گفت: ایرانی‌ها از دیرباز در علم، فناوری و نوآوری فعالیت داشتند و اکتشافات و اختراعات متعدد، تمدن‌های عظیم و یافته‌های علمی ارزشمند، نشان‌گر ذات علاقمند و کنش‌گر مردم این سرزمین در عرصه فناوری و نوآوری است. امروز شاهد تلاش ها و ثمرات این نگرش هستیم.

دهقانی، رویکرد علم و فناوری را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم دانست و افزود: افزون شدن اقتصاد دانش بنیان به علم و فناوری، نشان دهنده بلوغ عرصه علم و فناوری و توجه جدی دولت به ایجاد بازار و نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه اقتصاد داخلی و تعاملات بین‌المللی است.

وی با اشاره به در اولویت قرار داشتن علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان پیشانی دیپلماسی عمومی دولت سیزدهم عنوان کرد: از آن‌جایی‌که علم و فناوری یک موضوع عمومی و قابل توجه و مورد علاقه همه ملت‌های دنیا است، یکی از محورهای خوب برای مذاکرات به شمار می رود؛ بر همین اساس، دیپلماسی علم و فناوری، یکی از پیشانی‌های تعاملات و مذاکرات دولت سیزدهم و از محورهای اصلی تعاملات در سفرهای رئیس جمهور است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، پیگیری مجدانه دولت سیزدهم برای تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تدوین و اجرایی‌سازی آیین‌نامه‌های مرتبط با این قانون را نشان دهنده عزم جدی این دولت برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مردمی سازی آن دانست و خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت خود، به طور مجدانه پیگیر تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود و با جدیت از آن دفاع کرد و لایحه جهش تولید دانش‌بنیان در قالب قانون تصویب شد. اجرای این قانون و آیین‌نامه‌های آن که از دستاوردهای دولت است از آذرماه سال گذشته با جدیت اجرا می‌شود و همین امر می‌تواند اقتصاد کشور را تحول بخشد.

وی با اشاره به تعیین نقش دستگاه‌ها و همکاری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر وظایف و جایگاه هر دستگاه افزود: سال گذشته سازوکاری تمهید شد که آیین نامه‌ ها با همکاری معاونت علمی و همه دستگاه‌ها برای اقداماتی که باید در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انجام دهند، تدوین شود که این آیین نامه ها مصوب شد و از سال گذشته در حال اجرا هستند.

هم اکنون بیش از هشت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کند.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.