4
به همت محققان سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران؛

دستیابی به دانش بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست‌های مستعمل خودرو

  • کد خبر : 7078
  • 14 بهمن 1402 - 11:57
دستیابی به دانش بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست‌های مستعمل خودرو
برای نخستین بار، دانش فنی دست‌یابی به فلزات گرانبها از کاتالیست‌های مستعمل خودرو در سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران تدوین شد.

به گزارش اراده نیوز؛ محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توانستند فلزات گرانبهای پالادیوم، پلاتین و رودیم از کاتالیست های مستعمل خودرو را به شیوه نوین بازیافت و دانش آن را تدوین کنند.

کاتالیست‌ها، مبدل‌های به‌کار رفته در اگزوز خودرو هستند که قادرند گازهای خروجی موتور اتومبیل را تصفیه و به گازهای بی‌ضرر تبدیل کنند.

این کاتالیست‌ها شامل یک پایه سرامیکی بوده که فلزات پالادیوم، پلاتین و رودیم بر روی آن پخش شده است و به طور معمول عمر مفیدی در حدود ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو دارند و یکی از منابع اصلی و مهم برای بازیافت فلزات گروه پلاتین به شمار می روند.

در حال حاضر به دلیل عدم دسترسی به دانش فنی در مقیاس صنعتی یا نیمه صنعتی، بازیافت این فلزات از کاتالیست های مستعمل خودرو در داخل ایران امکان پذیر نبوده و برای بازیافت باید به خارج کشور ارسال گردد.

با توجه به وارداتی بودن این فلزات از یک طرف و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان از طرف دیگر، دستیابی به دانش فنی بازیافت این عناصر در داخل کشور گامی بزرگ در جهت نیل به خودکفایی در حوزه عناصر کمیاب خواهد بود که مانع از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور نیز خواهد شد.

محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پس از انجام موفقیت آمیز بازیافت این نوع از کاتالیست‌ها، دانش فنی بازیافت فلزات پالادیم، پلاتین و رودیم از کاتالیست‌های مستعمل خودرو را در مقیاس نیمه صنعتی بومی سازی و آماده واگذاری به صنعت کشور خصوصا صنایع خودرویی کشور کردند.

درصد خلوص عناصر استخراجی از این نوع کاتالیست‌های مستعمل، نه تنها با نمونه های شرکت‌های مطرح در زمینه بازیافت‌ جهان برابری می‌کند، بلکه از مزیت‌های دیگری از جمله عدم تولید پساب و سازگاری با محیط زیست، نیز برخوردار است.

هم چنین هزینه بازیافت داخلی هر کیلوگرم کاتالیست مستعمل در مقایسه با قیمت مشابه خارجی به مراتب کمتر است و با این روش، سالانه فروش مقادیر قابل توجهی آلومینا، منیزیم و سریم تحت عنوان محصولات جانبی آن نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اعلام کرده است: در همین رابطه تدوین دانش فنی بازیافت فلزات گرانبهای پالادیم، پلاتین و نقره از کاتالیست‌های مستعمل صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی نیز در این سازمان در حال انجام است .

 

اخبار مرتبط:

تولید نوع جدید نانوکاتالیستها برای حذف آلاینده های شیمیایی

تولید نانوکاتالیستهای گوگردزدایی در تبریز

ساخت کاتالیست تصفیه هیدروژنی کاربردی در صنایع پالایش و پتروشیمی

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=7078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.