4

تولید نوع جدید نانوکاتالیستها برای حذف آلاینده های شیمیایی

  • کد خبر : 6974
  • 01 آذر 1402 - 11:45
تولید نوع جدید نانوکاتالیستها برای حذف آلاینده های شیمیایی
جمعی از محققان شیمی در آذربایجان شرقی موفق به تولید نوع جدیدی از نانوکاتالیستها برای حذف آلاینده های شیمیایی شدند.

به گزارش اراده نیوز؛ نانوکاتالیستهای نوری اکسیدنیکلِ سیاهِ تزئین شده با نانوموادکربنی و اکسی هالیدهای بیسموت با دو کاربرد مهم در تصفیه آبهای آلوده و تولید متانول از دی اکسید کربن در دانشگاه صنعتی سهند تولید شده است.
دکتر محمد حقیقی مجری این طرح تحقیقاتی گفت: این نانوکاتالیست نوری پس از قرارگیری در محیط آلاینده، مولکولهای آلاینده را جذب و سپس تحت تاثیر نور این مولکول ها را به گونه هایی بی ضرر و یا کم ضرر تبدیل می کند.
وی اضافه کرد: در اختراع حاضر، نانوکاتالیست نوری اکسید نیکل سیاه کامپوزیت شده با نانو مواد کربنی و اکسی هالید بیسموت توانست آنتی بیوتیک پرمصرف تتراسایکلین هیدروکلرید را در حدود ۸۲ درصد حذف کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند یادآور شد: آبهای آلوده به آنتی بیوتیک ها یکی از معضلات بزرگ جامعه بشری در سراسر جهان محسوب می شود. به طوریکه حذف این نوع آلاینده ها از محیط‌ زیست بسیار حائز اهمیت است، از سوی دیگر اثر گلخانه ای دی اکسید کربن از دیگر مشکلات فعلی است که دست یابی به فرآیندی کارآمد را ضروری می سازد.
وی در این باره توضیح داد: شروع انقلاب صنعتی، پیشرفت شهرنشینی، صنایع و تکنولوژی منجر به افزایش تقاضای آب قابل مصرف و مشکلات زیست محیطی همانند آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی شده و آلاینده های نوظهوری که در آب شناسایی شدند به یکی از مهمترین چالش های جامعه بشری تبدیل شده است.
دکتر حقیقی با بیان اینکه تولد آنتی بیوتیک ها یکی از دستاوردهای مهم بشری است که توانسته جان انسان ها را از بسیاری از بیماری هایی که علت آن ها حیوانات و باکتری ها هستند نجات دهد افزود: اما متاسفانه امروزه یکی از پراهمیت‌ترین آلاینده‌های نوظهور آنتی بیوتیک ها، هورمون ها و داروهای شیمی درمانی هستند.
وی ادامه داد: برای مثال آنتی بیوتیک ها از طریق پساب‌های صنایع داروسازی وکارخانه‌های سازنده آنتی بیوتیک ها، بیمارستان‌ها، فاضلاب‌های انسانی، داروهای تارخ مصرف گذشته، فاضلاب‌های حیوانی و… به محیط زیست و عمدتاً محیط های آبی وارد می شوند. این ترکیبات منجر به صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی می شوند به طوری که در خاک رسوب می کنند و در صورت جاری شدن آب‌ها از روی خاک، در آب‌های سطحی و زیرزمینی ماندگار می شوند و در نهایت به آب آشامیدنی انسان ها و چرخه غذایی آنها راه می یابند که امروزه با افزایش جمعیت نگرانی های جدی را ایجاد کرده، بنابراین حذف این مواد ضروری است.
این استاد مهندسی شیمی افزود: از سوی دیگر، دی اکسید کربن به عنوان یکی از مهمترین گازهای گلخانه ایست که باعث گرمایش زمین شده و گرمایش زمین نیز نقش مهمی در تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند. به طوریکه انتظار می رود در صورت عدم کنترل حجم ورودی دی اکسید کربن به جو زمین، در آینده ای نه چندان دور، بسیاری از موجودات نتوانند به زندگی خود بر روی زمین ادامه دهند. بنابراین کاهش مقدار دی اکسید کربن بسیار حائز اهمیت می باشد.
طرح سنتز نانوفتوکاتالیست اکسیدنیکلِ سیاهِ تزئین شده با نیتروژن-کربن کوانتوم دات و کوپل شده با Bi7O9I3 و ارزیابی عملکرد آن در تصفیه پساب داروئی کار مشترک محمد حقیقی، مریم شعبانی و علی محمدی به شماره ۱۰۹۶۵۲ در اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6974

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.