11

ارائه راهکاری برای ارتقاء دقت تشخیص بیماری‌ها با هوش مصنوعی

  • کد خبر : 2510
  • 15 اسفند 1398 - 9:42
ارائه راهکاری برای ارتقاء دقت تشخیص  بیماری‌ها با هوش مصنوعی
محققان دانشگاه شیراز با همکاری آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، با استفاده از هوش مصنوعی راهکاری را برای افزایش دقت تشخیص و درمان بیماری‌ها ارائه دادند.

 دانشیار گروه کامپیوتر دانشگاه شیرازگفت: زمانی که یک پزشک گزارشی را تهیه می‌کند، این گزارش به صورت متنی است، ولی معمولا تفسیر این گزارش‌ها دشوار است؛ چراکه مشخص نیست که این گزارش وابسته به کدام بخش از تصویر پزشکی است.

دکتر اشکان سامی افزود: از سوی دیگر اگر بخواهیم با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی اقدام به پردازش این گزارش‌ها کنیم، داده‌های ذخیره شده برچسب‌گذاری مناسب را ندارند؛ از این رو باید مجددا متن خوانده شود و با استفاده از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی، متن گزارش تفسیر شود.

سامی، این امر را موجب کاهش کیفیت درمان و زمان‌بر دانست، خاطر نشان کرد: بنابراین با مطالعاتی که انجام دادیم، راهکاری برای پزشکان در این زمینه ارائه کردیم.

این محقق در این باره توضیح داد: بر اساس این راهکار پزشکان برای گزارش‌نویسی بر اساس قالب مشخصی اقدام می‌کنند که این قالب اجازه می‌دهد که دیتاها با کیفیت بهتر و برچسب‌گذاری مناسبی ثبت شوند. این روش علاوه بر آنکه سرعت و دقت تشخیص و درمان را بالا می‌برد، کیفیت خدمات ارائه شده را نیز ارتقا می‌بخشد.

سامی با ابراز تاسف از اینکه، علی‌رغم هزینه‌های بالای درمانی، داده‌ها به حد کافی پردازش نمی‌شود، خاطر نشان کرد: روش ارائه شده مبتنی بر استفاده از هوش مصنوعی و پردازش کامپیوتر است و می‌توان با استفاده از آن تشخیص و کیفیت درمانی را ارتقا داد، ولی باید توجه شود که بهره‌برداری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیازمند داده‌های کافی است.

به گفته دکتر سامی این روش موجب می‌شود که پزشکان و کادر درمانی شناخت بهتری از بیماری‌های خاص مردم ایران داشته باشند؛ چرا که امور پزشکی، خاص یک جامعه است و درمان یک عارضه‌ای که در کشوری مثل ژاپن ایجاد می‌شود، در نژاد ما متفاوت است؛ از این رو باید تحقیقات بر اساس نژاد متمرکز باشد.

اخبار مرتبط:

ساخت دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید

افتتاح نخستین شتابدهنده علوم و فناوری‌های شناختی

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.