14

شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه‌های پنهانِ کشور

  • کد خبر : 2843
  • 08 اردیبهشت 1399 - 18:55
شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه‌های پنهانِ کشور
رئیس جمهور گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در اقتصاد دانش بنیان و اشتغال فارغ التحصیلان و دانشجویان تاثیر گذار باشند.

آقای روحانی عصر امروز در جلسه هم اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان که به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، افزود: باید کم کم ارزش بندی دانشگاه‌ها بر این مبنا قرار گیرد که این دانشگاه، دارای چند پارک علم و فناوری است و چگونه می‌تواند علم را از طریق این پارک‌ها به بازار برساند.
رئیس جمهور گفت:​ علم و دانش و فناوری را باید به دست مصرف کننده نهایی برسانیم و معمولا دانشگاه‌های ما در علم و دانش و تحقیقات کار‌های بزرگی انجام می‌دادند و گاهی ارتباط محقق با مصرف کننده واقعی مشخص نبود و دانشگاه به تولید اتصال نداشت و تولید نیز به مصرف نهایی متصل نبود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا امروز به تعداد پارک‌های علم و فناوری ۱۹ درصد اضافه شده است، گفت: از لحاظ درآمدزایی نیز حرکت خوبی صورت گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان میزان فروش این شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی افزود: میزان فروش این شرکت‌ها از سال ۹۶ به لحاظ ارزی مقداری کاهش داشته که قاعدتاً مسئله تحریم و ارتباطات بین کشور‌ها بر این موضوع اثرگذار بوده است؛ البته باید تلاش کنیم این مسئله حل و فصل پیدا کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در حوزه‌هایی مثل نانو و بیو، بازار خوبی برای صادرات داریم، گفت: البته معضل بزرگ کرونا بر این مسئله اثر گذار بوده است و اگر چه ما وقتی از کرونا حرف می‌زنیم به فکر سلامت جسم و بازار و اقتصاد هستیم، اما خیلی از مسائل مهم دیگری هم وجود دارد که کرونا آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با اشاره به تاثیرات منفی ویروس کرونا خاطر نشان کرد:​ البته این ویروس فضا و فرصتی خاص برای فعالیت‌های ما ایجاد کرده است؛ امروز فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری را می‌بینیم که چگونه با همه قدرت از روز اولی که با این ویروس مواجه شدیم به میدان آمدند و نیازمندی‌ها در بخش ضدعفونی، تشخیص، پیشگیری و مراقبت پاسخ دادند.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: البته در بعضی از زمینه‌ها مثل درمان که دنیا هم در مراحل اولیه است ما هم در مراحل اولیه هستیم> من خوشحال شدم که برخی از پارک‌های علم و فناوری حتی در تلاش هستند ببینند چگونه از طریق دارو‌های گیاهی می‌توانند کرونا را مهار کنند.
وی افزود: امروز مراکزی هستند که به صورت ویژه در بحث واکسن مشغول به کار هستند که این کار بسیار بزرگی است؛ امروز همه دنیا در مسئله درمان ویروس کرونا فعال است و رسیدن به واکسن کرونا یک رقابت جهانی است و ما هم وارد یک رقابت جهانی شده ایم.
رئیس جمهور گفت: اگر زودتر از دیگران به نتیجه برسیم از لحاظ افتخار، سلامت، نجات بشر و اقتصاد بسیار برای ما مهم است.

وی همچنین بر ضرورت تقسیم کار میان شرکت‌های دانش بنیان برای تشخیص و تولید تجهیزات پزشکی مراقبتی و درمانی بیماری کرونا تاکید کرد.
​وی با اشاره به ضرورت تقویت شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه‌های تولید ماسک، کیت تشخیص ویروس کرونا و دستگاه‌های تنفسی بیشتر کار کرده اند، گفت:​ ما باید یک تقسیم کاری میان ۴۳ پارک علم و فناوری که در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالند انجام دهیم، تا هر کدام در یک بخش فعال شوند.
آقای روحانی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در برخی استان‌ها در حوزه تولید ماسک‌ها n ۹۵ و در برخی دیگر از استان‌ها در تولید دستگاه‌های تنفسی و تولید دستگاه‌های سیتی اسکن فعالند و علاوه بر تامین نیاز‌های داخل برای صادرات هم آمادگی دارند.
رئیس جمهور گفت: با یک تقسیم کار می‌توانیم کاری را که عقب‌تر است، به پارک علم و فناوری بدهیم که آمادگی بیشتری برای انجام آن دارد.
وی تاکید کرد:​ شرکت‌های دانش بنیان باید برای کاهش تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه گیری بیماری کرونا به صحنه بیایند.
آقای روحانی گفت: کار این شرکت‌ها صرفا مسائل بهداشتی و تشخیص ویروس کرونا نیست بلکه کار‌های بسیار عظیمی دارند که من با آن آشنا هستم.

وی خاطرنشان کرد:​ باید کاری کنیم که بخش خصوصی و تولید کننده به نحوی تشویق شوند که بدانند برای آینده صنعت، خدمات و تولیدشان به شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری متصل شوند و آنان باید متقاضی باشند.
رئیس جمهور افزود: شرکت‌های دانش بنیان نیز باید طرح‌های جدید به بخش‌های خصوصی و تولید کننده ارائه کنند و خودشان باید سرمایه گذار اصلی در این زمینه باشند.
آقای روحانی گفت:​ اگر اتصال میان دانشگاه ها، ​ پارک‌های علم و فناوری، ​ شرکت‌های دانش بنیان، ​ کارخانه‌ها و تولید کنندگان به طور کامل برقرار شود، آنگاه می‌بینیم که هم تولید کنندگان نفع می‌برند و هم دانشگاه‌ها تشویق می‌شوند و می‌دانند که چه دانشی مهم‌تر است و بیشتر باید در آن رشته‌ها سرمایه گذاری کنند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد کارخانه‌های نوآوری در کشور، گفت: بسیار اهمیت دارد که در کنار پارک‌هایی که داریم به کارخانه‌ها توجه کنیم و این کارخانه ها، مراکز عظیم و بزرگی هستند که تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها را در خود جای می‌دهند.
رئیس جمهور افزود: فعالیت این کارخانه‌ها در یکی دو استان شروع شده است و ما امیدواریم بزودی شاهد فعالیت کارخانه‌های نوآوری باشیم و همه استان‌ها بتوانند در این زمینه قدم مهمی را بردارند.
آقای روحانی همچنین تاکید کرد: باید بدانیم که اقتصاد سنتی، دانشگاه سنتی، فعالیت و خدمات سنتی باید کم کم جای خود را به فعالیت‌های نوین و علمی دهد.
رئیس جمهور گفت: باید خدمات به سمت دانش بنیان شدن و حتی دیجیتالی شدن حرکت کند.
آقای روحانی افزود: دانشگاه‌های سنتی ما باید به دانشگاه‌های فناورانه تبدیل شوند و بر خود متکی باشند، دانشگاهی می‌تواند افتخار آفرین باشد که ضمن تربیت عالم و فناور بتواند در کشور خلاقیت بوجود آورد و در علم و دانش و پیشرفت‌های علمی ما را پیشتاز کند.
وی با اشاره به اینکه بار امروز بر دوش شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: باید تحولات امروز جهان را مدنظر قرار دهیم و مقداری به ۱۰ سال و ۲۰ سال آینده نگاه کنیم و بر آن مبنا، بتوانیم تحولات لازم را بوجود آوریم.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=2843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.