به گزارش اراده نیوز،به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایتها و ارائه تسهیلات و خدمات به شرکتهای فعال در این حوزه در حال افزایش است تا شاهد ارتقا و رشد بیشتر آنها باشیم. در همین راستا ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق برای تسهیل تجاریسازی محصولات خلاق، ۹ رشته و حوزه مختلف را برای شناسایی شرکتهای خلاق تعریف کرده است و در حال بازتنظیم شرایط ارزیابی تبدیل شدن استارت آپ به شرکت خلاق است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم گفت: در حال حاضر شرکتهای خلاق در ۹ حوزه مختلف طبقهبندی شدهاند. کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی و سایر صنایع خلاق و فرهنگی را میتوان نام برد.
پرویز کرمی با بیان اینکه مهمترین شاخص ارزیابی، بین محصول ارائه شده برای تجاریسازی و کسب سهمی از بازار است، افزود: در دیگر موارد اداری، سعی شده است تا حداقل مدارک و الزامات برای قبول متقاضیان در نظر گرفته شود. از این رو تنها کافی است که شرکت متقاضی دارای یک شخصیت حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور باشد و محصول و خدمت معرفی شده در عین برخورداری از ویژگیهای فناورانه و تجاری، قابلیت احزار صلاحیت به عنوان محصول دانشبنیان نباشد، تا شرایط اولیه ورود و ارزیابی محصول فراهم شود. همچنین محصول خلاق در صورت ارتقاء ویژگیهای فنی و کسب صلاحیت لازم امکان تبدیل آن به محصول دانش بنیان را دارد.
وی ادامه داد: در این مرحله مهمترین مسئله همان محصول عرضه شده و ماهیت و ظرفیت های آن است. در واقع محصول یا خدمت ارائه شده توسط شرکت باید نوآورانه بوده و سطح متمایزی نسبت به فعالیتهای مشابه داشته باشد. همچنین اثربخشی محصول در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر ویژگیهای آن است.
کرمی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه هر روز تعداد قابل توجهی از متقاضیان، مدارک خود را برای تبدیل شدن به شرکت خلاق ارائه میکنند، شناخت برخی محصولات و شرکتها به متقاضیان جدید کمک میکند تا تصویر روشنتری از محصولات پذیرفته شده داشته باشند.
به گفته وی، خدمات در سه حوزه توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به شرکتهای خلاق پذیرفته شده اختصاص پیدا خواهد کرد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم با اشاره به تنوع موضوعی بیش از ۱۰۰۰ شرکت خلاق ثبت شده در برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق، گفت: از این تعداد ۵۳۳ شرکت مربوط به حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی است. همچنین ۱۳۸ شرکت در حوزه بازی، اسباب بازی و سرگرمی، ۸۸ شرکت در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، ۹۸ شرکت در صنایع دیداری و شنیداری، ۲۰ شرکت در یادگیری، چاپ و نشر و ۵۷ شرکت در حوزه طراحی و معماری مشغول فعالیت هستند. همچنین ۴۳ شرکت نیز در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، ۷ شرکت در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی و ۴۴ شرکت سایر صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت می کنند.
اخبارمرتبط:
شناسایی و تقویت ارتباطات بینالمللی که منجر به توسعه صادرات محصولات دانشبنیان میشود
ضرورت توسعه سرمایه گذاری برروی شرکتهای دانش بنیان
توسعه نفوذ فناوری در حوزه معدن/مرکز نوآوری حوزه معدن و صنایع وابسته ایجاد میشود