6

سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تبریز

  • کد خبر : 6691
  • 15 شهریور 1401 - 19:22
سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تبریز
در سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تبریز چند طرح فناورانه و دانش‌بنیان افتتاح و رونمایی و تفاهم‌نامه کارخانه نوآوری تبریز امضا شد.

 

رونمایی طرحهای فناورانه دانشگاه آزاد تبریز
از طرحهای فناورانه و دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با حضور دکتر ستاری رونمایی شد.
مهمترین این طرحها، کشت جلبک اسپیرولیناست که به همت شرکت دانش‌بنیان زیست اندیشان بهفر آذربایجان با هزینه ۲۵ میلیارد ریال راه اندازی شده است.
اسپیرولینا گونه‌ای جلبک سبز-آبی از شاخه سیانوباکترهاست که در آب‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند و در زمینه های مختلف از جمله تولید مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، داروسازی، تصفیه و تولید کود کاربرد دارد.
همچنین دستگاه تصفیه هوا با جلبک که نخستین بار در تبریز طراحی و ساخته شده است رونمایی شد.
دکتر ستاری ۵ طرح فناورانه را نیز در مرکز رشد مشترک پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز رونمایی کرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین از بزرگترین واحد دانش بنیان تولید کننده بوردهای الکترونیکی لوازم خانگی کشور بازدید کرد.

افتتاح خانه خلاق و نوآوری تبریز
نخستین خانه خلاق و نوآوری آذربایجان‌شرقی در تبریز افتتاح شد.
در این مجموعه با وسعت دو هزار و ۶۰۰ مترمربع ۱۵ شرکت خلاق و ۶ شتابدهنده مستقر شده است.
کرمی دبیرستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح این خانه گفت: خانه خلاق تبریز هشتادمین خانه خلاق کشور است و به زودی ۳ خانه خلاق و نوآوری دیگر در این استان راه اندازی می‌شود.
وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم تا زیست بوم شرکت‌های خلاق و نوآور توسعه یابد افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری، بستری برای توسعه شرکت‌های خلاق هستند که با هدف ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده، توسعه بازار و رونق اقتصاد خلاق در کشور حمایت از این خانه‌ها را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: جریان سازی، تولید محتوا در حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارت آپی، خانه خلاق و نوآوری ،شرکت های خلاق و شرکت های دانش بنیان، مشاوره کسب و کار و انتقال تجربیات، آموزش و مهارت افزایی از جمله اهداف توسعه زیست بوم خلاق و نوآوری است.
همزمان با افتتاح خانه خلاق و نوآوری تبریز، مرکز رشد شهرستان سراب و مرند نیز به صورت تصویری به بهره‌برداری رسید.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین از نمایشگاه محصولات شرکت‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری تبریز دیدن کرد.

امضای تفاهم‌نامه کارخانه نوآوری تبریز
تفاهم نامه ایجاد و راه اندازی کارخانه نوآوری تبریز منعقد شد.
بر اساس این تفاهم‌نامه که به امضای معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار آذربایجان‌شرقی و شهردار تبریز رسید، کارخانه نوآوری تبریز در زمینی به مساحت یک هکتار در ۸ سوله ۷۰۰ مترمربعی راه اندازی خواهد شد.
مأموریت کارخانه نوآوری جذب شتابدهنده ها، استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان اعلام شده است.
تاکنون ۱۰ کارخانه نوآوری در مناطق مختلف کشور ایجاد شده است و مسئولان آذربایجان‌شرقی پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر تعیین محل ایجاد این کارخانه، تلاش دارند آن را تا پایان سال در تبریز راه اندازی کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیش از انعقاد این تفاهم‌نامه از واحدهای مرکز رشد دانشگاه هنر اسلامی تبریز دیدن کرد.

تاکید بر مزیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، بسیاری از ساختارهای اقتصادی را جابجا می‌کند.
سورنا ستاری عصر امروز در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان آذربایجان شرقی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان که رئیس‌جمهوری سوم خرداد امسال آن را ابلاغ کرد به عنوان قانونی بسیار مترقی یاد کرد و افزود: این قانون نتیجه سه سال همکاری دولت با مجلس شورای اسلامی است که آینده ۲۰ سال کشور در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی اضافه کرد: ظهور شرکت‌های خلاق، توسعه روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، تسهیل صدور ضمانت نامه ها، امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مکان‌های شهری،اتصال صنایع بزرگ به حوزه نوآوری، امکان سرمایه‌گذاری بانک‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان از مزایای این قانون است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، توسعه ارتباط شرکت‌های بزرگ با دانشگاه ها، معافیت مالیاتی حقوق افراد شاغل در پارک های علم وفناوری، امکان واگذاری اراضی پارک های علم وفناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و حذف عوارض واردات ماشین آلات را از دیگر مزیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برشمرد.
وی همچنین بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای طرحهای پژوهشی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و رفع موانع موجود در این زمینه تاکید کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی هم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را راه برون رفت از مشکلات کنونی کشور دانست و با اشاره به فعال شدن ۴ کمیته تخصصی در ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان گفت: سه کمیته فرهنگی، فضای مجازی و آینده پژوهی نیز در این ستاد راه اندازی می‌شود.
عابدین خرم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد و توسعه اقتصاد استان، حل مشکلات فراروی توسعه استان از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ایجاد اشتغال برای دانشجویان با استفاده از خدمات دانش‌بنیان و توسعه صادرات فناوری از استان را چهار برنامه اساسی استان در این حوزه اعلام کرد.
در این نشست خانه خلاق و نوآوری مرند و مرکز تحقیقات کربن سبز و یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه گوگردزدایی از روغن های پایه در مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند به صورت تصویری افتتاح شد.
پیش از این نشست، مسایل، مشکلات، نیازها و درخواست‌های نخبگان فعال استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بررسی شد.

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=6691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.