11

لزوم جذب سرمایه های بخش خصوصی در حوزه فناوری و پژوهش

  • کد خبر : 3050
  • 21 خرداد 1399 - 14:32
لزوم جذب سرمایه های بخش خصوصی در حوزه فناوری و پژوهش
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در استان اردبیل بر ضرورت جذب سرمایه های بخش خصوصی در حوزه فناوری و پژوهش تاکید کرد.

سورنا ستاری گفت: پول دولتی در حوزه پژوهش و فناوری جواب نمی‌دهد و نمی‌توان از این پول انتظار معجزه داشت و این سرمایه چابک بخش خصوصی است که با سنجش بهینه، به عنوان پشتیبان درست پژوهش  نقش آفرینی می‌کند و باعث پیشرفت فعالیت‌های علم و پژوهش می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه پژوهش بدون حمایت سرمایه بخش خصوصی به نتیجه نمی‌رسد و اگر محصولی نیز به واسطه آن تولید شود، محصولی همگام با فناوری‌ رقبای خارجی نیست. پژوهش منهای سرمایه بخش خصوصی به منزله کارخانه‌های دولتی است که معمولاً محصول قابل قبول و به روز شده‌ای به بازار عرضه نمی‌کند.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد داش بنیان با بیان اینکه نقش دولت می‌تواند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باشد تا جذب سرمایه از سوی زیست بوم نوآوری تسهیل شود افزود: معافیت‌های مالیاتی‌، گمرکی و نیز ارائه وام‌های کم‌بهره نیز می‌تواند مشوقی باشد تا فعالیت شرکت‌های دانش بنیان فناور و به طور کلی بخش خصوصی توسعه یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ویژگی های مالی حوزه نوآوری در کشور افزود: از بخش خصوصی انتظار نداریم که سرمایه خود را بدون در نظر گرفتن شاخص سود آوری به این زیست بوم  منتقل کند، در حال حاضر قیمت یک بشکه نفت را با یک کیلو بذر خاص، یک شیشه عطر یا یک ویال دارویی مقایسه کنید تا معیارهای ارزش افزوده در شرکت های دانش بنیان بهتر درک شود، یک کیلو بذر گاهاً تا یک میلیارد تومان قیمت دارد و ارزش افزوده آن با یک بشکه نفت یا مواد خام معدنی دیگر قابل قیاس نیست.

وی همچنین افزود: مقایسه یک محصول فناور تولید شده توسط یک استارتاپ متعلق به یک جوان نخبه با خروجی فعالیت یک شرکت بزرگ خودرو سازی که نمی تواند خود را با تحولات حوزه  کاری خود همگام سازد، نشان می‌دهد که تفکر مبتنی بر اقتصاد و بودجه دولتی و راه حل های منفعل و سنتی تا چه حد می تواند ناکار آمد باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: وارد کردن خط تولید از خارج از کشور و ایجاد اشتغال نیز در نوع خود ارزشمند است اما  از این نوع ایجاد صنعت نمی‌توان انتظار داشت که ارتباطات عمقی و پایدار با دانشگاه ایجاد کند.

به گفته ستاری، ارتباط صنعت و دانشگاه وقتی شکل می گیرد که خود صنعت از دل دانشگاه بیرون بیاید و فعال فناور دانشگاهی تامین کننده به روز ترین و پیشرفته ترین دستگاه‌ها و قطعات و مواد مورد نیاز صنعت باشد. چنین ارتباطی است که می‌تواند به موتور محرک پیشرفت در کشور تبدیل شود.

وی همچنین بیان کرد: تا زمانی که طراحی، ایده و اجرا دست خودمان و بومی نباشد، صنعت دانش بنیان نداریم وبه دیگر کشورها وابسته‌ایم. در ۷ سال  اخیر اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان رخ داده است، با این همه انتظارات ما و پتانسیل‌های کشور بسیار فراتر از  دستاوردهای فعلی است و می‌توان با کمک جوان‌های نخبه و فناور ایرانی کارهای بسیار بیشتر و در مقیاس عظیم‌تری انجام داد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: شیوع کرونا و عملکرد رضایت بخش شرکت‌های دانش بنیان و فناور در این بحران، نشان داد که صنایع، تولیدات و بازرگانی مبتنی بر تفکر سنتی  راهی  ندارد جز آنکه انعطاف به خرج دهد و روی ایده‌های جدید و کسب و کارهای دانش بنیان و نوآور سرمایه گذاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن اشاره به اهمیت چند بعدی بخش‌های مانند زیست فناوری و زیست فناوری افزود: در موضوع  همه گیری ویروس کووید ۱۹ بسیاری از مردم و دست اندرکاران درک کردند که مسئله زیست فناوری تنها یک موضوع اقتصادی نیست و با امنیت کشور ارتباط نزدیک دارد. همچنین بحران های مانند شیوع ویروس کرونا یک بار دیگر نقش دانشگاه پژوهش گر و دغدغه مند در برابر مشکلات ملی و محلی  را به ما یادآور شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه باید بتواند نسبت به بروز هر نوع مشکل  ملی یا استانی واکنش مناسب و سریع داشته باشد و بتواند صنعت را با نتایج پژوهش های خود پشتیبانی کند. به هر حال این همه سرمایه گذاری کشور در حوزه آموزش باید خود را در تولید ناخالص داخلی نشان دهد.

وی به ویژگی‌های توسعه مبتنی بر نوآوری اشاره کرد و گفت: توسعه هر استان از دل همان منطقه می‌جوشد و باید با تکیه بر جوانان ، فعالان فناور و کارآفرینان آن منطقه شکل بگیرد، همانگونه که هیچ کشوری نمی تواند از خارجی و بیگانگان انتظار داشته باشد تا برای آن کشور توسعه به ارمغان بیاورند.

ستاری اضافه کرد: باید توجه داشت که شرکت های دانش بنیان نیز با فعالیت در حوزه‌های مهم، سودآور و تاثیرگذاری مانند زیست فناوری، ماشین سازی ،پزشکی، ای تی  و نظایر آن تاکنون حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند که رقم قابل توجهی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به استان اردبیل مجتمع نوآوری اردبیل را افتتاح کرد.

این مجتمع با  اعتباری  ۱۵۰ میلیارد ریالی و با هدف توسعه بیشتر اجزای زیست بوم نوآوری در این استان به بهره‌برداری رسید.

سه مرکز نوآوری عسل و فرآورده‌های مرتبط با آن، گیاهان دارویی و همچنین مرکز نوآوری انیمیشن، رسانه و بازی‌های رایانه‌ای دیگر طرح‌های بود که در سفر ستاری به استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کردند.

همچنین ۲ آزمایشگاه صنایع غذایی و بیوتکنولوژی نیز با مشارکت بخش خصوصی در این سفر راه‌اندازی شد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.