10
در همکاری مشترک پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با محققان اسپانیایی صورت گرفت؛

معرفی استراتژی جدید «برشِ شبکه» برای هدایت هوشمندانه چیدمان فضایی فلز آلی

  • کد خبر : 3083
  • 02 تیر 1399 - 19:16
معرفی استراتژی جدید «برشِ شبکه» برای هدایت هوشمندانه چیدمان فضایی فلز آلی
پژوهشگران گروه شیمی معدنی دانشگاه تربیت مدرس با همکاری پژوهشگران اسپانیایی استراتژی جدیدی برای هدایت هوشمندانه چیدمان فضایی چارچوب‌های فلز آلی عرضه کردند.

دکتر علی مرسلی و حسین قاسم‌پور از اعضای هیئت علمی گروه شیمی معدنی دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس به همراه پروفسور دنیل مسپوک از دانشگاه UAB بارسلونا اسپانیا، موفق به معرفی استراتژی جدیدی با عنوان “برشِ شبکه” برای هدایت هوشمندانه چیدمان فضایی (توپولوژی) پلیمرهای کوئوریناسیونی نانو متخلخل معروف به چارچوب‌های فلز آلی شدند.
چارچوب های فلز آلی (MOF) نانو متخلخل زیرمجموعه ای شناخته شده از پلیمرهای کوئوردیناسیونی هستند که به علت درصد تخلخل بالا و تنوع ساختاری بی رقیب توجه بسیاری از دانشمندان علم شیمی را به خود جلب کرده‌اند.
از آنجایی که کارآمدی MOFها ریشه در خواص ساختاری، شیمیایی و فیزیکی آنها دارد، مطالعه و کشف راهکارهای نو جهت پیش‌بینی، تعیین و حتی هدایت چیدمان شبکه در این دسته از مواد یکی از ارزشمندترین زمینه‌های تحقیقاتی در حوزه شیمی کوئوردیناسونی و نانو شیمی است.
در این تحقیق یک روش جدید برای استنباط توپولوژی MOFها حاوی اتصال‌دهنده آلی کم تقارن که برشِ شبکه نامیده می‌شود، پیشنهاد شد و در این روش بر اساس سنتز شبکه های جدید از طریق تجزیه و تحلیل منطقی شبکه‌های منظم با واحدهای سازنده مولکولی با اتصال بالاتر معرفی شده است.
مطالعات نرم‌افزاری نشان داد که به‌کارگیری این رویکرد بر روی ۱۷ شبکه شناخته‌شده حاوی واحد مربع / مستطیل شکل، از طریق قطع اتصالات بین واحدهای سازنده منجر به ایجاد ۱۰ شبکه با توپولوژی های مختلف است.
نتایج این تحقیقات همچنین حاکی از آن است که برخی از ساختارهای گزارش شده در متون علمی پیشین، این راهبرد را تایید می‌‌کند.

به عنوان اثبات راهبرد پیشنهاد شده، با استفاده از روش برشِ شبکه سه MOF جدید با به‌کارگیری واحدهای زیگزاگی شکل سنتز و شناسایی شد که هر کدام دارای توپولوژی پیش‌بینی شده به صورت نرم افزاری هستند.

 

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=3083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.