9

عرضه پانسمان‌های پیشرفته برای درمان زخم‌های عفونی در سال آینده

  • کد خبر : 4447
  • 22 مهر 1399 - 12:15
عرضه پانسمان‌های پیشرفته برای درمان زخم‌های عفونی در سال آینده
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس پانسمان‌های پیشرفته‌ای برای ترمیم زخم‌های عفونی مانند زخم بستر بر پایه ماده استخراج شده از جلبک قهوه‌ای و نانو ذرات نقره تولید کردند.

به گزارش اراده نیوز، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این شرکت در ۳ حوزه “پانسمان‌های پیشرفته، “موادپلیمری حد واسط” و “کوچک مولکول‌ها” فعال است، گفت: در زمینه پانسمان‌های پیشرفته به صورت خاص بر روی پانسمان‌های لیفی متمرکز شدیم. این پانسمان‌ها در نهایت به صورت نمد بافته نشده از الیاف تولید می‌شود.

حامد دائمی، با بیان اینکه در این نوع پانسمان‌ها میلیون‌ها الیاف در کنار هم قرار می‌گیرند،افزود: این الیاف‌ها ابتدا توسط دستگاه‌های نساجی تولید می‌شوند و پس از آن توسط دستگاه‌های بافندگی تبدیل به الیاف بی بافت خواهند شد و پس از برش، استریل شده و می‌توانند به عنوان زخم پوش و یا پانسمان مورد استفاده قرار ‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه این نوع زخم پوش‌ها وارداتی هستند، خاطر نشان کرد: از ۵ سال پیش کار تحقیق و توسعه این محصول آغاز شد و در حال حاضر وارد تولید آن شدیم، ضمن آنکه دستگاه‌های ریسندگی به صورت ترریسی نیز وارداتی بود که در ماه گذشته اولین دستگاه ساخت کشور را با حضور دکتر ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری رونمایی کردیم.

وی دستگاه ریسندگی را حلقه مفقوده این طرح نام برد و ادامه داد: با این اقدام در تولید پانسمان‌های پیشرفته از نظر تجهیزات صنعتی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه پانسمان‌های پیشرفته تولید شده بر روی حیوانات مدل آزمایش شده و نتایج مثبتی به دست آمده است، یادآور شد: طی همکاری که با یکی از سازمان‌ها داریم، امید داریم که این محصول در سال آینده وارد بازار شود.

دائمی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون دلار از این نوع زخم پوش‌ها وارد کشور می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با تجاری‌سازی این محصول بتواند حجمی از بازار را تامین کند.

وی دلیل نامگذاری پیشرفته بر روی این پانسمان را استفاده از یکسری فرآیندهایی دانست که گازها و یا باندهای معمول نمی‌توانند انجام دهند، در این باره توضیح داد: مشکل عمده پانسمان‌های معمول  و گاز استریل‌ها این است که به سطح زخم می‌چسبند و به همین دلیل زمانی که قرار است تعویض شوند، بافت زنده را نیز با خودشان از سطح زخم جدا می‌کنند، ولی در زخم پوش‌های پیشرفته، استفاده از ماده‌ای به نام “آلژینات”، مزایای خوبی را به این محصول می‌دهد.

به گفته وی آلژینات ماده اولیه استخراج شده از جلبک‌های قهوه‌ای است که در خلیج فارس و دریای عمان رشد می‌کنند.

این محقق اضافه کرد: آلژینات موجود در این پانسمان موجب شده است که رطوبت آب را جذب کرده و متورم ‌شوند و به این ترتیب به راحتی از سطح زخم جدا می‌شوند و آسیبی به بافت زنده نمی‌رسانند.

دائمی یادآور شد: در داخل این پانسمان‌ها از “یون کلسیم” به عنوان عامل انعقاد خون استفاده می‌شود و به واسطه ساختار شیمیایی پانسمان، روند ترمیم زخم می‌تواند موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه این زخم پوش می‌تواند برای زخم‌های عفونی، دیابت و زخم بستر قابل استفاده باشد، گفت: در زخم‌های عفونی در صورتی که عفونت در آنها باقی بماند، روند ترمیم آنها کند می‌شود و این محصول به دلیل استفاده از نانو ذرات نقره مانع از این می‌شود که به دلیل وجود عفونت، زخم تبدیل به زخم مزمن شود. علاوه بر آن از آنجایی که این محصول قدرت جذب رطوبت را دارد و در حضور آب و یا رطوبت متورم می‌شود، محیط مرطوبی را برای زخم ایجاد می‌کند که از این طریق سلول‌هایی که کار ترمیم را انجام می‌دهند، به سرعت به محل زخم می‌آیند.

وی ضد باکتری بودن را از دیگر مزایای این زخم پوش‌های پیشرفته نام برد و یادآور شد: در خصوص تجاری سازی در دو حوزه اقدام کردیم که یکی از آن بخش دستگاه است که بر روی نمونه نیمه‌صنعتی قرارداد فروش داریم و بخش دیگر پانسمان‌های پیشرفته هستند که در صورت اخذ مجوزها از اواسط سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

اخبارمرتبط:

معرفی نیازهای فناورانه تجهیزات پزشکی و دارو

تولیددستگاه تسهیل‌کننده گردش خون

لینک کوتاه : https://eradenews.ir/?p=4447

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.